В продължение на дълго време Netflix бе звездата на фондовата борса. 46% ръст отчетоха акциите на стрийминг услугата през тази година. Но последните два месеца бяха ужасно различни за Netflix.
Едва в началото на юли акциите на гиганта във видео стрийминга флиртуваха с нови рекорди. Сега, след неочакваната загуба на абонати и засилената конкуренция в стрийминг войната, акциите на Netflix изтриха целия си ръст от 46% за годината в своя пик и официално влязоха в отрицателна територия в понеделник.
През последните няколко месеца Netflix беше буквално преследван от лоши новини. Първо, най-популярното му предаване „Офисът“ бе извадено от платформата на NBC. След това Netflix беше засегнат от рядка загуба на абонати в САЩ. А през второто тримесечие компанията не успя да отговори на очакванията на анализаторите за броя на международните абонати, което изпрати акциите надолу и донесе най-дългата серия от спадове от пет години насам.
А за капак конкуренцията отвя звездите на Netflix по време на 71-ите награди Emmy, след като HBO на АT&T Inc. и Amazon.com Inc. доминираха на церемонията. HBO имаше девет ленти сред наградените, Amazon – седем, докато Netflix можеше да се похвали с едва четири. Победителите в неделя вечер отразяват новия конкурентен пейзаж. HBO, Amazon, Netflix и FX на Disney обраха почти всички награди, докато традиционните излъчващи мрежи взеха само два приза.
Твърди се, че някои анализатори на Wall Street са загубили доверие в бившите си любими акции, след като компанията съобщи за неочакваната загуба на абонати. Засилващата се конкуренция също подлага Netflix на натиск: Apple, Disney, Warnermedia и NBC обявиха старта на собствените си стрийминг услуги през последните няколко седмици.
Анализаторът на Barclays Канън Венкатешвар заяви в понеделник, че Netflix е „много скъп" при новата рамка за оценка на компаниите с растеж, тъй като се нуждае от милиони повече абонати, отколкото може да получи.
По-голямата част от поскъпването на Netflix за 2019 г. бе генерирана от голям скок през януари, когато компанията доказа ценовата си мощ. Тя вдигна цените с между 13% до 18% и акциите скочиха нагоре. В по-пренаселеното стрийминг пространство днес обаче увеличаващите се цени може да не са толкова добре приветствани от инвеститорите.
Анализаторът на Nomura Instinet Марк Кели поясни пред CNBC, че засилената конкуренция може „да отнеме ангажираността“, „да направи съдържанието по-скъпо“, „или да намали ценовата мощ, която Netflix проявява от няколко години“.
Новодошлите играчи вече печелят по отношение на цените. Apple обяви, че оригиналната му телевизионна услуга ще струва 4,99 долара на месец, докато Disney ще предложи стрийминг с висока разделителна способност като част от стандартния си план за 6,99 долара за новия си канал Disney+. Основният план на Netflix в САЩ струва 8,99 долара за месец.
Анализаторите на Wall Street обаче не са се отказали от една от любимите си акции. От 39 анализатори, следящи Netflix, 28 поддържат препоръка за покупка на акциите, девет препоръчват задържане на акциите, докато едва двама препоръчват продажба, показват данни на FactSet.
През миналата седмица Piper Jaffray препоръчва закупуването на акциите, докато Credit Suisse наскоро похвали положителните данни от изтеглянията на приложението и звездното меню с оригинално съдържание, излизащо от Netflix.