Ръководителят на Amazon не губи време за празни приказки, а веднага започва с предупреждение: „Може би познавате тази планета“, казва Джеф Безос, пред прожекцията на глобус. "Това е Земята, това е най-добрата планета във Вселената. Но реалността и бързината на изменението на климата надхвърлят най-лошите прогнози", казва Безос. Той бързо представя данни и диаграми, илюстриращи топенето на полярни ледени шапки, горещи океани и най-горещото лято на всички времена – всичко това за рекордно кратко време.
Само на двеста метра разстояние по въздушна линия в Белия дом седи Доналд Тръмп - президентът, който извади САЩ от Парижкото споразумение за климата. Можете да разберете представянето на Безос и като протест срещу Тръмп, дори ако шефът на Amazon подчерта неколкократно: „Тук не става дума за политика“. Вместо това той представя своеобразен ангажимент, така наречения „Залог за климата“. Amazon обещава да изпълни целите на Парижкото споразумение за климата „десет години по-рано“.
Още преди две години Amazon обяви, че иска да снабдява 100% от своята глобална инфраструктура с възобновяема енергия. Сега компанията става все по-конкретна: тя обещава до 2024 г. 80 процента от енергията ѝ да е от възобновяеми енергийни източници и да постигне 100-процентовата си цел за слънчева и вятърна енергия през 2030 г.
До 2040 г., според Безос, Amazon иска да работи напълно неутрално по отношение на въглеродния диоксид. Част от инициативата е и прехвърляне на логистичните операции към 100 000 електрически превозни средства. Amazon твърди, че това е най-голямата поръчка, правена някога за електромобили. Те са произведени от фирмата Rivian в Мичиган, в който Amazon твърди, че е инвестирала 440 милиона долара. Освен това се планира инвестиция в размер на 100 милиона долара за залесяване на гори.
Today, Amazon and @GlobalOptimism announced The #ClimatePledge which calls on signatories to be net zero carbon across their businesses by 2040 - a decade ahead of the Paris Agreement’s goal of 2050. Find out more: https://t.co/hgfe9D4NkR pic.twitter.com/vNXU1JJpNX
— Amazon News (@amazonnews) September 19, 2019Колко е достоверно обещанието на Amazon не може да се предвиди от съобщението. Защото досега групата не се е отличавала като особено екологична или устойчива. Поради многото индивидуални доставки до входната врата най-големият онлайн търговец на дребно в света има високи емисии на въглероден диоксид.
Инвестициите на Безос в космическите пътувания също нямат много общо с опазването на околната среда. Само преди месец Greenpeace разкритикува новите подплатени пластмасови пликове на Amazon. Много служители също вярват, че техният работодател трябва да направи повече: през април 6000 служители на Amazon призоваха в съвместно писмо ръководството да направи компанията по-устойчива и, наред с други неща, да намали емисиите.
Времето на обявяване на новия подход не изглежда случайно. Конференцията на Организацията на обединените нации за изменението на климата ще се проведе в понеделник, като за днес се планират глобални протести срещу климата. Изображенията на горящи тропически гори в Бразилия разтърсиха много хора през последните седмици.
Изглежда обаче ентусиазмът за защита на климата е по-ограничен в САЩ, отколкото в някои части на Европа. 16-годишната активистка за опазване на околната среда Грета Тунберг е на посещение в САЩ. Тя получи приятелско посрещане, също и в Конгреса на САЩ, но на изявите ѝ в Ню Йорк и Вашингтон дойдоха само няколкостотин последователи.
В крайна сметка сега Безос изпраща сигнала, че отговорността да се направи нещо за предотвратяване на предстоящата климатична катастрофа не зависи изцяло от потребителя. Шефът на Amazon се позовава на широкото разклонение на бизнесите си и на достигането на глобалния пазар до десет милиарда доставени пакети. „Ако можем ние, всяка компания може да го направи“, подчертава той.
Безос призова във Вашингтон други корпорации да последват примера на Amazon. Едва тогава човек можел да изпрати „гигантски сигнал на пазара“ и да насърчи устойчивите инвестиции в продукти и услуги с ниски емисии на CO2 в голям мащаб.
Независимо от това, остават редица отворени въпроси. За използването на 100 000 електрически микробуса няма крайна дата, признава Безос. Първите прототипи ще тръгнат по пътя през следващата година. В допълнение, групата работи с множество доставчици и външни логистични компании. „В дългосрочен план, разбира се, те трябва да станат и въглеродно неутрални“, изисква Безос.
Приблизително една трета от стоките, продавани в Amazon, идват от климатичния прегрешител Китай – едва ли ще бъдат бойкотирани от групата. А доколко устойчива може да бъде една компания, чийто бизнес успех се възползва и от бума на „изхвърлящото общество“? Безос признава, че няма решение на всички проблеми. „Първо трябва да се съсредоточим върху нещата, върху които имаме пряко въздействие“. И вярва, че бързите еднодневни доставки са по-щадящи климата, „защото самолетният транспорт в голяма степен се елиминира, а депата са по-близо до клиента".
Едно е ясно за момента: Amazon няма да пострада финансово от своята инициатива за климата. Amazon е най-големият онлайн търговец на дребно в САЩ, като държи 37 процента от пазара според фирмата за пазарни проучвания Emarketer.
Джеф Безос е най-богатият изпълнителен директор в света с оценявани активи за 131 милиарда долара по данни на Forbes. Богатството му силно зависи от цената на акциите на Amazon. В крайна сметка той държеше досега 16 процента от компанията, която се оценява на пазара на над 900 млрд. долара. Дори след развода със съпругата си той все още държи 12 процента от акциите, което съответства на стойност над 100 млрд. долара.
Концернът спечели много и от намалението на корпоративния данък на Тръмп. Иначе милиардерът и президентът далеч не са приятели. Тръмп редовно атакува Washington Post, който Безос купи през 2013 г. През пролетта Безос бе в центъра на битка за политическа интерпретация и власт. Тогава Безос обвини медийния магнат и близък приятел на Тръмп Дейвид Пекер в изнудване заради интимни снимки.
А освен това правителството на САЩ и Конгресът искат да регулират по-силно пазарната сила на технологични гиганти като Amazon, Google и Facebook. В бъдеще ще има достатъчно причини за конфликти. Със своя залог за климата Безос отново се разграничи силно от Тръмп.