Инвеститорите очакваха неприятни изненади, но със сигурност не и такава - стрийминг пионерът Netflix трябваше да обяви в сряда намаляващи данни за абонатите за вътрешния пазар в САЩ - за първи път от 2011 г. Всъщност бяха загубени 130 000 клиенти. Това не е знак за потъване, но е доста силен сигнал. Защото дори и в международен план разширяването не върви според очакванията. Вместо нови 5 милиона нови клиенти в глобален план, едва само 2,7 милиона нови клиенти са намерили пътя към Netflix. Акциите се сринаха в следборсовата търговия с до 14% и отново изтриха голяма част от печалбата си от началото на 2019 година, предава Bloomberg.
Шокът Netflix имаше пряко въздействие върху конкуренти като Roku, който загуби четири процента от стойността си в следборсовата сесия. Днес ударната вълна вероятно ще достигне до други индустрии.
Netflix откри с представянето на резултатите си сезона на отчетите на така наречените акции "FAANG". Съкращението означава Facebook, Apple, Amazon, Netflix и Alphabet (преди това Google). Книжата на FAANG имат достатъчно мощ, за да могат да влияят значително на индексите Nasdaq или S&P 500. Те и други компании ще публикуват своите финансови отчети през следващите десет дни. Netflix е, така да се каже, сеизмометър, който предсказва големи тенденции. В сряда вече видяхме и данните на IBM, която отчете спад в продажбите. Microsoft, единствената публична компания, оценявана на повече от 1 трилион долара, ще стане в четвъртък следващия стрес-тест за бичия пазар на технологични акции.
Защо обаче е тази острата реакция на пазара въпреки очакваните приходи и печалби на Netflix? Печалбата на акция мина леко прогнозите на анализаторите за 59 цента с нивото си от 60 цента. На ниво от 4,92 млрд. долара приходите от продажбите са точно на нивото на очакванията и с 26% по-високи от тези от предходната година. Последните повишения на цените изглежда са се отразили добре на компанията. А оставащите 151,6 милиона платени клиенти (плюс 22%) явно не достатъчно оптимистичен знак за инвеститорите.
Netflix инвестира сериозни суми пари в скъпи вътрешни продукции като спектакли и сериали, които не само да запазят съществуващите клиенти, но и постоянно да печелят нови. Резултатът е отрицателен паричен поток в началото на периода, който може да бъде компенсиран едва през следващите няколко години чрез постоянни доходи и увеличаване на броя на клиентите. Всяко прекъсване на тази верига може да доведе до сериозни последствия. Netflix вече загуби уважение на пазара на облигации и трябва да плаща високи лихвени проценти за новите си заеми.
Инвестициите в собствени производства обаче са необходими за задържане на клиентите. Топ съдържание, като „Странни неща", оправдава стойността на абонамента в очите на клиентите. Старите филми от архива е по-вероятно да бъдат страничен продукт. Но други играчи също влизат в играта: „През следващите 12 месеца Disney, Apple, Warner Media, NBCU, и други ще се присъединят към Hulu, Amazon, BBC, Hotstar, Youtube, Netflix, за да осигурят стрийминг забавления“, пише в писмото на Netflix до инвеститорите за второто тримесечие.
В бъдеще, например, изключително популярните серии като „Приятели“ и „Офисът" на Netflix ще изчезнат в САЩ и ще се появят в Warner Media и NBC-Universal. Disney и Apple ще стартират своите предложения през 2019 година. Главният изпълнителен директор на Netflix Рийд Хейстингс заявява, че няма „значителни концентрации“ на потребителите на тези шоута. Въпреки това те трябва да бъдат заменени, отчасти със собствена продукция.
За третото тримесечие Хейстингс обещава на инвеститорите връщане към старата слава. Седем милиона нови плащащи клиенти в световен мащаб, от които 800 000 в САЩ, ще накарат инвеститорите да забравят спада през второто тримесечие. Изрично се потвърждава целта за увеличаване на оперативния марж до 13% за цялата година. Но в момента пазарът на акции е скептичен, твърде голям бе неуспехът при прогнозите за второто тримесечие.
А очакванията за важния свободен паричен поток, който е предназначен за финансиране на амбициозната производствена програма, също не повдига настроението. Свободният паричен поток (FCF) за тримесечието е бил минус 592 милиона долара, след 559 млн. долара през предходната година и се очаква да достигне минус 3,5 милиарда долара за цялата година. Едва след 2020 г. се очаква облекчаване на ситуацията. Дотогава ще се поддържа стратегията на „високодоходните облигации“ за финансиране на продукцията. През април облигациите на Netflix достигнаха доходност 3,875% и 5,375%. В края на тримесечието задълженията за съдържание (лицензи и производства) възлизат на 18,5 млрд. долара.
Хейстингс категорично отхвърли спекулациите за финансиран от реклами канал Netflix. „Както HBO, ние сме свободни от реклама. И това е дълбоко вкоренено в нашата марка“, каза той. Винаги е по-добре да се занимаваш с удовлетвореността на клиентите, отколкото да се стремиш към рекламни долари, смята той. Това, най-малкото, ще успокои лоялните и изнервените от постоянните реклами в тв ефира клиенти на Netflix.