След като компаниите за споделено пътуване Uber и Lyft са вече публични, те са притиснати да постигнат години на бърз растеж, пише Елиът Браун за Wall Street Journal.
Първо, те трябва да измислят как да задържат шофьори като Карл Уегънър от Лексингтън, Кентъки, който миналото лято кара за Uber, за да припечели допълнително. Допълнителната му заетост се оказа по-малко печеливша, отколкото очакваше (около 5 долара на час като се приспадне бензинът), като обаче избягваше високоплатените нощни курсове от/до баровете. Уегънър напусна след шест седмици. „Просто не си струваше”, казва той. Uber и Lyft залагат на бъдеще, в което все повече хора се отказват от автомобилите си и разчитат на такситата. Но тази представа предполага, че компаниите ще изпълнят сложната задача да открият и задържат милионите шофьори, необходими за превозите.
Като разчитат на работна сила от независими предприемачи, компаниите имат вземане-даване с шофьори, които просто могат да изключат приложенията си, и когато пожелаят да спрат работа. Те могат и да превключват между различните платформи за споделено пътуване в зависимост от това коя предлага повече пари.
Uber и Lyft платиха милиарди долари, за да стимулират финансово шофьорите си, което допринесе за общата им загуба от 5,4 млрд. долара през последната година до март. Въпреки стимулите шофьорите протестираха заради ниските заплати в няколко основни града през миналата седмица.
Мнозина икономисти пресметнаха, че шофьорите на Uber и Lyft изкарват средно по 9-16 долара на час, след като се приспаднат различните разходи като гориво и поддръжка.
В документите за публичното си предлагане Uber посочи търговията и ресторантьорството като секторите, които предлагат заплати сходни с тези на нейните шофьори. Тези сектори обаче се борят със затегнатия пазар на труда, като много предприемачи вдигнаха заплатите.
Amazon, Costco Wholesale и Target имат, или планират, минимална заплата от 15 долара на час, като всички те са печеливши компании.
Въпросите, свързани с рентабилността на бизнес моделите на Uber и Lyft, охладиха ентусиазма на инвеститорите към двете компании. Акциите на Uber се понижиха с 8% по време на борсовия й дебют миналия петък (изтривайки пазарна капитализация от 6 млрд. долара), а тези на Lyft спаднаха с 29% от публичното й предлагане през март. Набирането и запазването на шофьорите се смята за приоритет в двете компании, както и съкращаването на разходите, споделят бивши служители. Задачата обаче се усложнява от рекордно ниската безработица в САЩ от десетилетия (3,6% - бел. ред.) Процентът на таксиджиите, които напускат е значителен. В САЩ през 2015 и 2016 г. 68% от тях са спрели да работят до 6 месеца след започването, показва изследване на Uber и Станфордския университет.