fallback

Сигурност на цифровите плащания

Защо иновациите са от ключово значение, за да бъде Европа готова за кибер бъдещето?

09:00 | 08.04.19 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

Oт: Ваня Манова*

Европейският платежен сектор преживява дълбока цифрова трансформация. Благодарение на най-новите технологии и нарастващия дял на електронната и мобилната търговия, цифровите плащания се развиват и променят начина, по който пазаруваме. Това създава значителна добавена стойност и ползи както за бизнеса, така и за потребителите.

Всичко това води и до нарастващи предизвикателства. Електронните и по-специално онлайн плащанията привличат измамниците и хакерите. Повече от всякога е наложително да се обръща специално внимание на сигурността и защитата от измами, а новите пазарни решения да са вдъхновени от знания и иновации от цял свят. В крайна сметка успехът на европейския сектор на цифровите плащания зависи от способността ни да гарантираме сигурността на трансакциите и да спечелим и съхраним доверието на потребителите и търговците в системата.

„В крайна сметка успехът на европейския сектор на цифровите плащания зависи от способността ни да гарантираме сигурността на трансакциите и да спечелим и съхраним доверието на потребителите и търговците към системата.“

Необходима е съвместна работа за гарантиране на сигурни плащания

Постигането на равновесие между безопасността от една страна и лесната употреба на услугите и решенията от друга е трудно и има своята цена. За съжаление не минава седмица или месец без да се появят новини за кражба на данни За да отговори на опасенията относно сигурността, секторът на платежните технологии всяка година прави значителни инвестиции, за да поддържа безопасността и интегритета на системите си и да бъде една крачка пред кибер престъпниците.

Това не е еднократно усилие, а постоянен процес. Очакванията ни са, че нуждата от инвестиции ще расте с времето, тъй като кибер престъпниците стават все по-умели, а потребителите и бизнеса ще очакват по-бързи и удобни методи на плащане.

Изграждането на доверие в системата и гарантирането на безопасността на потребителите и търговците е приоритет както за нас, така и за регулаторните органи. Като индустрия, нашата роля е да направим необходимите инвестиции, за да осигурим сигурността и потребителското изживяване, което всички очакват. За да направим това, вземащите политически решения трябва на свой ред да гарантират, че е налице адекватно законодателство; законодателство, което позволява на индустрията да поддържа устойчиви бизнес модели, за да продължи да инвестира в безопасността и сигурността.

„Вземащите политически решения трябва да гарантират, че е налице адекватно законодателство; законодателство, което позволява на индустрията да поддържа устойчиви бизнес модели, за да продължи да инвестира в безопасността и сигурността.“

Европейският съюз вече предприе важни стъпки в тази посока чрез новата Директива за платежните услуги (ДПУ2) и задълбоченото установяване на идентичността на клиента. Тези промени са стъпка напред по отношение на повишаването на безопасността, доверието и удобството, като индустриите и потребителите вече се адаптират към тази нова среда, която обещава да осигури по-висока защита.

Само многослойният подход от взаимосвързани и взаимозависими инструменти може да осигури безопасността на плащанията, да предотврати кражбата на идентичност и, когато възникнат нарушения, да минимизира последствията за потребителите, търговците на дребно и икономиката.

Какво представляват иновациите в сферата на плащанията? Може ли да говорим за платежни иновации в България?

В Mastercard ние прилагаме нашите глобални стандарти, иновативни технологии, и стратегически партньорства в 210 страни и територии, в които активно работим, за да отговорим на предизвикателствата, пред които е изправен платежният сектор днес. Този глобален подход към осигуряването на безопасността на плащанията ни позволява да прилагаме най-добрите решения от цял свят в Европа, като същевременно ни помага да се борим по-ефективно с киберпрестъпността.

Инвестираме в биометрия и изкуствен интелект, за да намалим погрешно отхвърлените трансакции и да подобрим потребителското изживяване чрез нашите съвременни решения за идентификация. Статичните пароли и ПИН кодовете са част от миналото. Иновациите и по-специално биометричната автентикация са тези, които осигуряват необходимото високо ниво на сигурност и удобство.

България отдавна е възприела плащанията с кредитни или дебитни карти като нещо обичайно. Понастоящем мобилните разплащания в България стават все по-популярни, което се дължи както на положителните нагласи на потребителите към иновативни методи на плащане, така и на удобството и безопасността на мобилните трансакции.

Mastercard работи активно с партньори от цял свят за гарантиране на сигурността и безопасността на плащанията. Наскоро компанията сключи споразумение за придобиване на Ethoca – глобален доставчик на технологични решения, които помагат на търговците и картоиздателите да си сътрудничат в реално време за бързо идентифициране и разрешаване на измами при дигитални плащания. Mastercard планира да разшири настоящите възможности на Ethoca и да ги комбинира със своите текущи проекти в сферата на сигурността, анализа на данни и решенията с изкуствен интелект, за да улесни търговците и картоиздателите да идентифицират и спрат потенциално измамни покупки и фалшиви откази.

Как да подготвим Европа за кибер бъдещето?

Няма магическо решение когато става въпрос за гарантирането на сигурността на плащанията. От първостепенно значение е непрекъснатото инвестиране в иновативни решения, които да са в състояние да противостоят на измамите и кибератаките, като същевременно отговорят на очакванията на потребителите и бизнеса. Само така можем да осигурим сигурна и надеждна платежна система.

Това е глобална задача, която никога не е напълно завършена. Правителствата, бизнесът и потребителите трябва да работят заедно, за да се съсредоточат върху важността на това да се гарантира сигурността на нашата цифрова инфраструктура чрез партньорство с разработчици и предприемачи. Само по този начин ще улесним подобренията в цялата екосистема на плащанията и ще генерираме бъдещи иновации в полза на обществото.

*Ваня Манова е мениджър на Mastercard за България, Северна Македония, Албания и Косово

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 20:22 | 04.09.22 г.
fallback