Някои съдържания на пакети, които пристигат в MyGermany, са любопитни: Клиент от Саудитска Арабия поръчва вибратор, обявен за медицински инструмент. Индонезийски гражданин е поръчал резервни части за стар мотоциклет. А в Хонконг някой толкова много е харесал германска кухня, че е поискал тя да бъде доставена на части с кораб. Вибраторът, резервните части за мотоциклета и кухнята идват от германски онлайн магазини като Otto, Tchibo или немскоезичната версия на Ebay. Стартъпът MyGermany ги препраща на клиенти в чужбина и обработва логистиката и митническото оформяне. Нерядко съдържанието на пратките е доста любопитно.
Фактът, че американците, индонезийците и китайците не могат да поръчват в германски онлайн магазини, се дължи на различни причини. Някои платформи не приемат чуждестранни кредитни карти, някои клиенти пък не разбират немския език в уебсайта, но непременно искат продукта. В други случаи местните онлайн магазини доставят само в рамките на собствената държава.
Кристиан Шмалиш познава този проблем. Самият той е живял в Индия в продължение на няколко години, но през това време не е можел да си доставя продукти от Германия. Завръщайки се в родината си, той разглежда различни възможности за заобикаляне на този проблем. През 2015 г. заедно с приятеля си от детинство Кристиан Краузе основават стартиращата компания MyGermany.
„Нашият склад във Ваймар съставя за доставка на нашите чуждестранни клиенти виртуален адрес със собствено складово пространство в Германия", обяснява 37-годишният предприемач. Вибраторът, резервната част или кухнята ще бъдат доставени на този заместващ адрес. Ако е необходимо, служителите на MyGermany ще добавят документи за митниците, ще преопаковат пакета и след това ще го изпратят на пътуването му – през морета и океани. „Повечето от нашите клиенти са в САЩ, както и от Азия", казва Шмалиш, цитиран от Gruenderszene.
Идеята за препращане на пратки не е нова. В САЩ подобни услуги съществуват от около 20 години, а един от най-известните доставчици е MyUS, който очевидно е вдъхновил германското копие за името му. Бизнес моделът носи и рискове, казват основателите на MyGermany. През последните две години две компании със сходно предложение са преустановили дейността си, включително Borderlinx, финансиран от логистичната група DHL. Една от причините може да са многото опити за изпращане на наркотици чрез пощенските услуги. Подобно преживяване е изпитала и MyGermany, редовно с LSD и MDMA, които биват скривани в пратките, казва основателят Шмалиш.
За да се предпази от разследване от страна на полицията, компанията има доста високи изисквания за сигурност: всеки клиент, който се регистрира в MyGermany, трябва да депозира лични данни и да плати символично едно евро, за да бъдат проверени банковите му данни. Ако има съмнение за измама, най-напред компанията се свързва с търговеца и доставката на колета ще бъде отхвърлена в случай на съмнение. „Почти всеки трети клиент не бива приет от нас", казва съоснователят. Освен това MyGermany работи в тясно сътрудничество с полицията и службите по сигурност и например може да снабди колетите с открити в тях наркотици с GPS предавател. „В Лондон по този начин са били арестувани престъпници".
Високорисковият бизнес обаче си заслужава, казва Шмалиш, който досега финансира компанията от собствените си спестявания. В зависимост от държавата на местоназначението и размера на пакета са възможни маржове в обем от до 120 евро, казва той. По принцип колкото по-голям и по-тежък е даден колет и колкото по-далеч е изпратен той, толкова повече пари плаща клиентът за транспорта. През миналата година със своите 10 000 регистрирани клиенти стартъпът е реализирал приходи от почти 900 000 евро, два пъти повече от тези от предходната година.
Освен физически клиенти сега MyGermany иска да спечели и корпоративните клиенти. По-специално малките и средните германски търговци не предприемат усилия и рискове за опериране на международния пазар. В края на годината ще бъде стартирана онлайн платформа, чрез която германските магазини ще могат да продават стоките си директно на чуждестранни клиенти. Шмалиш се надява, че търсенето на продукти ще бъде високо - дори и отвъд вибратора и резервните части за превозни средства.