fallback

Uber: Не ни е страх от пазарната несигурност

Пазарната волатилност няма отрицателен ефект върху поведението на клиентите, твърди Дара Косровшахи

10:03 | 09.01.19 г.
Автор - снимка
Създател

Главният изпълнителен директор на американския технологичен стартъп Uber Technologies Inc. Дара Косровшахи заяви, че пазарната турболентност в САЩ няма да засегне плановете на гиганта в сферата на споделеното пътуване за излизане на борсата.

„Всяка компания, която става публична, би искала да го направи на положителен, стабилен пазар“, заяви Косровшахи в интервю за Wall Street Journal в Сингапур. Но стартъпът бил достатъчно голям и гъвкав, за да стане публичен на почти всякакъв пазар, каза той. „Ще го направим, когато сме готови и, надявам се, пазарите ще бъдат в добро състояние".

Косровшахи пояснява, че Uber е напът да стане публична компания през тази година, след като преди това заяви, че очаква едно от най-големите публични предлагания, планирани за годината, да е през втората половина на 2019 г. Компанията също следи за възможен дебют на конкурентната американска фирма Lyft Inc., която посочи, че планира да осъществи IPO тази година и подаде поверително документите си в SEC в същия ден, в който го направи и Uber.

„Добрата новина е, че имаме силен баланс, така че не е необходимо да ставаме публични тази година", каза той. „Това е наше желание“, поясни мениджърът, добавяйки, че „ако това не се случи, просто няма да се случи“. „Ще бъда разочарован и мисля, че нашите акционери ще бъдат разочаровани, но компанията ще бъде в добро състояние".

Банковите консултанти на компанията от Сан Франциско предложиха Uber да стане публична при оценка от 120 млрд. долара, съобщава вестникът. Последната частна оценка на компанията е 76 млрд. долара, когато бе продаден дял за около 500 млн. долара на Toyota.

Технологичните акции са силно засегнати на фона на опасенията за здравето на световната икономика и заради търговското напрежение между САЩ и Китай. Суматохата може да осуети планове за IPO на някои компании през 2019 г. Американските акции приключиха миналата година с най-високите годишни спадове след финансовата криза насам.

Икономическите предизвикателства пред технологичната индустрия не би трябвало да създават проблеми за Uber дори ако макроикономическите условия се влошат допълнително, каза Косровшахи. Apple Inc. например сви тримесечната си прогноза за приходите през миналата седмица за първи път от почти 16 години на фона на икономическата слабост в Китай, а Samsung Electronics заяви, че очаква оперативната печалба за четвъртото тримесечие да се понижи с 29%.

Наложилите се вече услуги са по-скоро обект на икономически цикли, казва Косровшахи. „Виждам ни като компания, която все още е много, много млада и има дълъг път напред и затова се надяваме, че няма да бъде подчинена на такива цикли, на които са изложени Apple или Samsung. Това са изключително добре утвърдени компании“.

Според мениджъра компанията не счита, че пазарната волатилност има отрицателен ефект върху поведението на клиентите. „Приходите са нараснали и са по-високи", казва той.

И макар че дадена рецесия може да доведе до понижаване на цените, тя може да улесни Uber в примамването на повече шофьори, каза Косровшахи. Той посочва за пример Бразилия, за която твърди, че икономическите ѝ проблеми са допринесли за увеличаване на бизнеса, привличайки много шофьори.

Откакто замени съоснователя на Uber Травис Каланик като главен изпълнителен директор, Косровшахи се опита да изкара компанията от поредица от скандали, включително твърдения за сексуален тормоз на работното място и за кражба на търговски тайни от конкурентната дъщерна компания в областта на автономните автомобили Alphabet Inc. Една от задачите му бе да направи Uber публична компания.

През декември компанията подаде конфиденциално формуляр S-1 до американската Комисия по ценните книжа и борсите в САЩ (SEC) за планираното листване. 

Като част от споразумението си с инвеститора SoftBank Group Corp. Uber трябва да излезе на борсата до края на следващата година, твърдят източници, запознати с въпроса. Ако това не стане, Uber ще трябва да позволи на някои инвеститори - тези, които са вложили поне 100 милиона долара или притежават акции от най-малко пет години, да продадат дяловете си на вторичния пазар, поясняват източниците.

През тази седмица пък стана ясно, че борсовият дебют на Uber може да се окаже по-скромен от досега очакваното. Според информация на The Information лидерът в сектора може да бъде оценен при IPO-то си на 90 млрд. долара. Досега се очакваше американската компания за споделено пътуване да набере 10 млрд. долара по-късно през тази година в рамките на едно от най-големите първични публични предлагания в САЩ в историята. Флоутът би оценил лидера в сектора на между 76 млрд. долара - оценката, която бе получена при последното частно финансиране, и 120 млрд. долара – най-високата стойност, дадена от банкерите от Wall Street.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 03:01 | 08.09.22 г.
fallback