fallback

Alphabet разочарова с по-ниските си приходи и растящи разходи

Броят на кликванията върху рекламите от Google e скочило с повече от 60% през тримесечието, но цените спадат с 28%

09:14 | 26.10.18 г.
Автор - снимка
Създател

Компанията майка на Google Alphabet Inc. плаща повече на партньорите, които разпространяват нейната търсачка, като в същото време взима по-малко за всяка реклама, която излъчва - комбинация, която препъва растежа на компанията.

Приходите през третото тримесечие, без да се отчитат таксите за партньори, възлизат на 27,2 млрд. долара, съобщи интернет гигантът в изявление. Анализаторите очакваха средно 27,3 млрд. долара според данните, събрани от Bloomberg. Приходите от собствените активи на Google, включително от YouTube и страниците за търсене, са се увеличили с 22% на годишна база - по-бавно от отчетения през предходното тримесечие ръст от 26%. Акциите на компанията поевтиняха в разширената търговия.

Google харчи милиарди долари годишно за партньори, включително Apple Inc., за да разпространяват търсачката ѝ. След това от Google зависи да генерира колкото е възможно повече пари, когато хората търсят и кликват върху подходящи реклами. Повечето от тези маркетингови точки вече се показват на мобилни устройства и YouTube, които не могат да изискват толкова скъпа реклама, колкото оригиналният бизнес за търсене на настолните компютри, тъй като те водят до по-малко потребителски покупки.

„Това е леко отбиване на номера", казва Рон Хози, анализатор в JMP Securities. „Това е първото тримесечие от много време насам, когато растежът се забавя".

Броят на кликванията върху рекламите от Google е скочило с повече от 60% на годишна база през тримесечието, но цените спадат с 28%. Това е най-големият спад поне от началото на 2015 г., сочат данните, събрани от Bloomberg.

Акциите на Alphabet поевтиняха с 3,9% в края на търговията след публикуването на отчета. По-рано акциите поскъпнаха с 4,4% до 1103,59 долара за акция в Ню Йорк.

Google не може да таксува потребителите със същата сума за мобилните реклами при търсенето и за клиповете в YouTube, тъй като те предлагат по-ниска възвръщаемост на инвестициите за рекламодателите, пояснява Самит Синха, анализатор в B Riley FBR Inc. Хората са по-малко склонни да купуват нещо след кликване върху тези маркетинг послания, поне в сравнение с оригиналните реклами на Google на настолните компютри, казва той.

В исторически план таргетирането по аудитория помогна на компанията да се повиши цената на рекламите в мрежата за търсене. Една функция, наречена списъци за ремаркетинг за реклами в мрежата за търсене или RLSA, позволява на рекламодателите да коригират кампаниите си в Google въз основа на това дали даден потребител е посетил уебсайта или приложението преди това и какво е направил там. Но характеристиката за поверителност на Apple, наречена „Интелигентна превенция на проследяването", бе актуализирана в средата на септември и изглежда смущава способността на рекламодателите да използват RLSA на Google, поне временно, твърди рекламната агенция Merkle Inc. в неотдавнашен свой доклад.

Нетната печалба на Alphabet за третото тримесечие е достигнала 13,06 долара за акция, надминавайки средната оценка на анализаторите за 10,45 долара. Счетоводната печалба от оценката на многобройните първоначални инвестиции на Alphabet добавя повече от 1 милиард долара към печалбата, а данъчната ставка на компанията спада на годишна база.

Докато приходите и печалбата през третото тримесечие скачат, разходите също се увеличават. Капиталовите разходи възлизат на 5,28 млрд. долара през тримесечието, което е с 49% повече от година по-рано. Компанията харчи милиарди долари годишно за изграждане на центрове за данни, като същевременно развива и пуска на пазара нов потребителски хардуер, като телефоните Pixel.

„Компанията е напът да похарчи по-голям дял от своите приходи, отколкото през която и да е година от 2014 г. насам с текущия си темп", пише Брайън Вийзър, анализатор в Pivotal Research Group, в коментар до инвеститорите. „Голяма част от инвестициите засилват бизнесите ѝ на световните пазари, които вероятно не са особено големи или скоро няма да са печеливши".

Сумите, които Google плаща на партньорите си, за да разпространяват нейната търсачка и реклами, наречени разходи за придобиване на трафик (TAC), са се увеличили с 20% до 6,58 милиарда долара. Това представлява 23% от приходите от реклами, което е непроменен дял спрямо второто тримесечие. Главният финансов директор Рут Порат заяви, че TAC за самите сайтове на Google, като търсенето, ще продължи да нараства, тъй като повече хора използват мобилни устройства и компанията трябва да плати на партньори, за да ги достигне.

В допълнение към по-високите такси за партньори, повишаващите се разходи и по-ниската средна цена на кликване, компанията също така е изправена и пред регулаторна реакция в Европа, редица въпроси за практиките ѝ за събиране на данни и поверителност и сблъсъци с рекламодателите за неподходящо съдържание в сайта за споделяне на видеоклипове YouTube. Президентът на САЩ Доналд Тръмп обвини Google, че е политически предубедена, а има и призиви за по-голям антитръстов контрол и по-силен Закон за неприкосновеността на личния живот, за да се контролира как интернет компаниите събират данни за потребителите.

На 18 юли Google беше глобена с рекордните 5 млрд. долара от европейските антитръстови органи за нарушаване на конкурентното право със своята мобилна операционна система Android. Оттогава акциите на компанията поевтиняха с около 10%, макар че това съвпадна със спада на акциите на другите технологични компании. 

За да спази антитръстовото решение, компанията от Маунтин Вю, Калифорния, ще започне да таксува производители на телефони с Android в региона за група мобилни приложения, включващи магазина ѝ за приложения Play. Производителите ще платят до 40 долара на устройство, съобщи Verge миналата седмица. Това слага край на десетилетната стратегия за предоставяне на безплатни приложения за Android и Google и за използване на операционната система, за да разпространява тя печелившата търсачка и браузъра Chrome. Европа нареди на Google да спре да принуждава производителите на телефони да инсталират предварително търсачката си и Chrome, така че компанията сега се нуждае от друг начин да генерира приходи от Android в региона.

Главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай заяви по време на конферентния разговор, че е „трудно да се предскаже как ще бъде приет моделът за ценообразуване".

Google също така планира да плаща на производителите на мобилни телефони в Европа, за да продължат да инсталират предварително търсачката и Chrome. Това би могло да увеличи разходите за придобиване на трафик - метрика, която инвеститорите и анализаторите следят толкова внимателно.

Приходите на компанията, които са отбелязани в графата „Други приходи“ и включват бизнеса с облака, хардуера и продажбите на приложения, нарастват с 29 на сто до 4,64 млрд. долара. Главният изпълнителен директор на Google Cloud Даян Diane Грийни агресивно преследва нови корпоративни клиенти, но бизнесът все още изостава зад Amazon Web Services и Azure на Microsoft Corp.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 18:08 | 07.09.22 г.
fallback