Китайският гигант в сектора на споделените пътувания Didi Chuxing отчита загуба в размер на 4 млрд. юана (585 млн. долара) през първите шест месеца на 2018 г., съобщава Bloomberg, позовавайки се на неназовани източници. Това подчертава дълбоката конкуренция, пред която е изправена компанията, която се бори с безпрецедентен регулаторен контрол.
Пекинският стартъп, подкрепян от Softbank Group Corp. и Apple Inc., е отпуснал субсидии и отстъпки за пътниците и шофьорите в размер на 1,7 млрд. долара, за да неутрализира набиращите мощ конкуренти като Meituan Dianping, твърдят източниците на агенцията, пожелали да останат анонимни.
Didi, вторият по големина на оценката стартъп в света, не успява да генерира печалба през шестте години от основаването си. Неговото изгаряне на пари в брой напомня на това на Uber Technologies Inc., която премина през загуби за милиарди долари в навечерието на първичното си публично предлагане. Китайската компания трябваше да се справи през тази година с друг удар - смъртта на двама пътници, за които се твърди, че са в коли на шофьори на Didi, което предизвика критика от страна на държавните органи и задейства онлайн кампания #deleteDidi.
Оттогава Didi отложи някои планове за разширяване, докато подсили мерките си за безопасност. Основателят и главен изпълнителен директор Чен Уей е заявили на служителите си, че компанията трябва да преосмисли своята култура, която поставя бизнес растежа пред благосъстоянието на своите клиенти, твърдят лица, запознати с темата.
„Трябва да зададем някои трудни въпроси: дали Didi има основни ценности, дали сме само компания, която се фокусира върху интересите и пренебрегва безопасността и социалните отговорности", казва Чен в имейл, „Проблемът е вътре в нас. Нашето желание за успех ни накара да забравим нашата мисия. Яростта от експанзията пося семената на неприятностите и нашата вътрешна система не можа да се справи с нашето разширяване".
Didi все още връща голяма част от приходите си под формата на субсидии за водачи и пътници, твърди един от източниците. Поради тази причина през първата половина на годината компанията генерира брутен марж от 1,6%. Само около 16% от трансакциите в мобилния и транспортния бизнес се превръщат в приходи, казаха хората. Компанията отказа да коментира темата.
Смущаващата 2018 г. за Didi идва след успешна няколкогодишна дейност, когато компанията набра милиарди долари и принуди Uber да излезе от Китай след скъпа война за субсидии. Смята се, че американската компания е загубила 2 млрд. щатски долара през двете години, в които работеше в азиатската страна, и в крайна сметка предаде своя бизнес на Didi в замяна на дял от китайската компания.