Чудесен текст за всеки, който се интересува от цифровата икономика и писането. Защото като цяло не би трябвало да има компания като Amazon, компания, която „продава сапун и произвежда сапунени опери", използва десетки хиляди доставчици и управлява най-важната платформа за изчислителни облаци в света, която в момента е третата по пазарна капитализация компания в света, но генерира по-малка печалба от Southwest Airlines, която е на 426 място по пазарна капитализация.
Amazon е роден в киберпространството, но заема толкова място за складове, магазини за хранителни стоки и друго физическо недвижимо имущество, което се равнява на 90 броя Empire State Buildings.
Главният изпълнителен директор Джеф Безос е най-богатият човек в света, но богатството му е изградено въз условия на труд, които според критиците му напомнят на роман на Чалрс Дикенс, но все пак той има достатъчно голямо влияние, за да играе в реклама на Супер Боул.
Инвеститорите обичат Amazon.com Inc. въпреки, или може би поради нейните противоречия. Акционерите изпратиха пазарната стойност на концерна над тази на Microsoft Corp. за първи път в Деня на Свети Валентин, а най-високото ниво в размер на 774 млрд. долара бе достигнато на 12 март. Само Apple Inc. и компанията майка на Google Alphabet Inc. са по-ценни, но за разлика от тях Amazon нарушава всички правила на съвременните корпорации.
Рожбата на Безос се разрасна бързо и доби голямо влияние през по-голямата част от 24-те си години, но навлезе в нова фаза. Доминирането ѝ не може да се сведе до няколко области, като книгите, електрониката или дори компютърните мрежи. Американският журналист Брад Стоун написа преди време книгата "Всичко в магазина". Това заглавие може да пасне на безкрайните амбиции на Безос.
Изглежда, че той иска да пусне корени във всяка индустрия. Доставката на пратки, супермаркети и пакетирани храни, облекло, камиони, авточасти, фармацевтични продукти, брокерски услуги, грим, билети за концерти, плувни басейни и банкиране - само част от бизнесите, в които компанията се намеси или има слухове, че възнамерява да го направи.
Компанията стана толкова голяма и трудно разбераема, че си заслужава да се направи преглед на причините и начина, по който тя накара корпоративна Америка да се страхува. Ръководителите на най-големите американски компании споменаха името на Amazon хиляди пъти по време на разговорите с анализаторите след представянето на отчетите си през миналата година, според различни записки - повече от името на президента Тръмп и почти толкова често, колкото и споменаването на думата „данъци“. Други компании стават глаголи заради продуктите си: да гугълваш или да ксерокопираш. Amazon се превърна в глагол заради щетите, които може да нанесе на други компании. Да бъдеш "Amazoned" означава да ти разрушат бизнеса ти, защото фирмата ще навлезе в твоята индустрия. Но през 2014 г. всичко се обърка. Amazon представи своя смартфон Firе, един от по-големите провали в историята на потребителската електроника. Той отчете най-сериозната си тримесечна загуба преди данъци и лихви – сериозно игнориран крайъгълен камък и маркер за компания с история на тънка или никаква печалба. Ръстът на приходите през празничния сезон на 2014 г. беше най-слабият от 2001 г. насам, а ръководството звучеше по такъв начин песимистично, сякаш пазарът започваше да се защита или дори да пада. То обеща, че компанията ще бъде по-внимателна относно разходите за проекти, които може да не се изплатят в продължение на години или десетилетия. В един момент главният финансов директор на Amazon дори се опита да обвини разочароващите продажби със студентите, които се опитвали да спестят пари, като наемат учебници. Това е смешно извинение, което подхожда на коварна компания, която се бори да се адаптира към даден пазар, а не на технологична свръхсила.
Инвеститорите загубиха търпение. През 2014 г. цената на акциите на Amazon падна с повече от 20%, което направи компанията много по-малко ценна от Walmart Inc. или китайската Alibaba Group Holding Ltd., подобие на Amazon, което стана публична компания през септември.
Обикновено един текст за дадена компания не трябва да съдържа прекалено много числа - тази статия на Bloomberg обаче напълно не спазва това правило. Във всеки параграф авторът Шира Овиде предоставя бизнес данни, статистика за продажбите и луди доларови суми без да дава прекалено много причини за възхвала. И затова се чете като истински трилър.