Изненадващ лидер измества от първото място в своеобразната класация на най-големите рекламодатели в българския интернет Procter&Gamble, която заемаше лидерската позиция през миналата година. Това стана ясно при представянето на пазарното проучване на Ipsos България по поръчка на IAB България в рамките на годишната конференция IAB Forum 2018.
И така - през 2017 г. най-големият онлайн рекламодател в България е бил Kaufland България, измествайки от тази позиция досегашния лидер Procter&Gamble, който пада чак на 11-о място. На втора позиция пък се озовава БТК (с търговско име Vivacom), следвана от Mondelez. ТОП 5 се допълва от Heineken Zagorka Brewery и „Теленор България“.
Класацията за рекламодателите е изготвена на база индекси: рекламодател номер 1 е с индекс 100. Рекламодателят с най-висок брутен бюджет получава индекс 100, а всички останали бюджети се приравняват спрямо най-високия индекс. В ранглистата са включени брутните рекламни бюджети, инвестирани в българските медии, но не са включени рекламите в Google, Facebook, YouTube и т.н.
Рекламодателите в сектор „Потребителски стоки“ са с най-голям брой в ТОП 50 (17), но делът им е спаднал с 5 процентни пункта спрямо този от 2016 г., показва анализът. Почти една пета (18%) от рекламодателите в ТОП 50 са от Финансовия сектор, но делът на рекламодателите, предлагащи финансови услуги, е спаднал също с 5 процентни пункта на годишна база. „Телекомуникациите“ пък заемат 14% от бюджетите в ТОП 50, като тук има повишение с 3 процентни пункта.
С най-висок ръст в класацията е Berlin Chemie, която се придвижва силно напред през тази година – със 68 позиции от 99-а позиция преди година до 31-а позиция сега. Bayer също отчита силен растеж – от 97-о място преди година до 33-а позиция сега. Отново фармацевтична компания е трета по ръст – Reckitt Benckiser (производител на Nurofen, б. ред), която сега е на 38-а позиция спрямо 75-а през 2016 г.
На обратния полюс е Allegro Group със спад от цели 60 места. Wizz Air и Forum Film Bulgaria също отчитат сериозни понижения в класирането си. Понижението при Allegro се обяснява от компанията с факта, че марката (OLX) вече е достатъчно добре разпознаваема и няма нужда от активна комуникационна кампания.
„Именно водачът в класацията е най-голямата изненада - Кауфланд заема за първи път тази позиция“, коментира пред Investor.bg данните Велина Димитрова, мениджър „Бизнес развитие“ на Investor Media Group и част от работната група на IAB България. Досегашният лидер - Procter&Gamble, е спаднал с 10 позиции (до 11-о място), което според Димитрова може да има различни обяснения. От една страна през 2017 г. агенцията му не е подала данни за проучването, а от друга е вероятно производителят да е намалил размера на бюджетите за онлайн реклама. Въпреки това за Procter&Gamble основен рекламен канал си остава телевизията, където е лидер в брутните бюджети, цитира Димитрова данни на GARB.
Очакванията на издателите за 2018 г. са, че инвестираните бюджети през програматик платформи (автоматиризирано закупуване на реклама, б. ред.) ще се увеличат допълнително, каквато е тенденцията на водещите пазари в Западна Европа и САЩ.