Когато акциите на Spotify започнат да се търгуват на 3 април, за продажба ще бъдат предложени по-малко от една трета от тях. Идеята на този ход частично е да се предотврати евентуалния спад на цените на акциите при непосредственото влизане на пазара в рамките на необичайното първично публично предлагане на стрийминг услугата, пише Wall Street Journal.
Компанията съобщи в актуализираните документи за IPO-то във вторник, че приблизително 55,7 млн. от общо 178,1 млн. акции ще бъдат предложени за продажба по време на първия ден от търговията. Даниел Ек, съосновател и главен изпълнителен директор на Spotify, ще може да продаде 15,8 млн. акции - по-малко от една трета от общия брой, който притежава.
Spotify също така е постигнал споразумения с някои от акционерите си, че те ще продават само определена част от своите дялове през първия ден, твърди запознат източник. Не е ясно кога ще могат те да продадат останалата част от акциите си.
Този ход изглежда е начин да се наложат някои граници на до голяма степен неизпитания начин за излизане на дадена компания на публичния пазар. Този ход, известен като директно листване, позволява на съществуващите акции на компанията да започнат да се търгуват открито на борсата, като създава за тях ликвиден пазар.
За разлика от типичното публично предлагане на ценни книжа, този начин до голяма степен избягва сътрудничеството на банките поематели и няма да доведе до набирането на допълнителни средства за компанията. Това означава, че пазарът ще определи първоначалната цена за акциите, а не банка.
Без банка, която да блокира и стабилизира търговията с акции на Spotify през първия ден, ограничаването на наличното количество акции може да се разглежда като мярка за ограничаване на потенциалната волатилност в посока на понижение за книжата, за които се очаква да се насладят на здравословно търсене.
Листването на Spotify вероятно ще привлече инвеститори, търсещи висок растеж, който често се наблюдава при прочути и високо оценявани технологични IPO-та. Такива обаче напоследък има доста рядко.
Обикновено при IPO ранните инвеститори и служители са ограничени от продажбата на акции поне за първите шест месеца след първоначалното предлагане. В деня на инвеститора през миналата седмица Spotify заяви, че една от причините, поради които е избрала директното листване, е, че то ще даде възможност на служителите да продадат акциите си веднага.
Приходите на шведската компания за 2017 г. са достигнали 4,09 млрд. евро (4,99 млрд. долара) в сравнение с 2,05 млрд. евро година по-рано, сочат документите, които е подала Spotify.
Оперативната ѝ загуба се е увеличила до 378 млн. евро през 2017 г. от 349 млн. евро година по-рано.
Spotify оперира в над 60 страни и има 71 млн. абонати на платената си услуга. Месечните ѝ потребители пък са средно 159 млн. души.