fallback

Каланик: Uber беше „малкият брат“ на Google

Въпреки че е известен със своя горещ темперамент, мениджърът запази хладнокръвието си в сряда в съдебната зала

11:09 | 08.02.18 г.
Автор - снимка
Създател

Само преди няколко години Uber Technologies Inc се е считал за малък брат на Alphabet Inc, но това уютно сравнение бързо се е разпаднало на фона на войната и в крайна сметка правната битка с висок залог.

Бившият главен изпълнителен директор на Uber Травис Каланик описа в сряда пред съдебното жури как са се влошили собствените му взаимоотношения с главния изпълнителен директор на Alphabet Лари Пейдж, след като техните компании започнаха да се конкурират в сферата на развитието на автономни автомобили, създавайки напрегнато съперничество, което в крайна сметка доведе до съдебно дело и процес във федералния съд в Сан Франциско.

Подразделението за самоуправляващи се коли на Alphabet Waymo даде на съд Uber преди една година, твърдейки, че бившият инженер на Waymo Антъни Левандовски  е изтеглил повече от 14 000 конфиденциални документа през 2015 г., преди да напусне, за да открие собствен стартъп, придобит от Uber през 2016 г. 

Waymo изчислява щетите в случая на около 1,9 млрд. долара – сума, която Uber отхвърля. Левандовски не е ответник по делото.

Показанията на Каланик във вторник и сряда са важна част от процеса, който обещава да повлияе на една от най-важните и потенциално доходоносни надпревари в Силициевата долина – създаването на флотилии от самоуправляващи се автомобили.

Свидетелствата на Каланик показаха личната страна на делото, което касае също толкова и големите личности в богатите технологични компании, а не само самата технология. Uber някога беше ценна инвестиция за Alphabet, чието подразделение за рискови инвестиции  вложи 258 млн. долара в Uber през 2013 година.

В ранните дни на Uber взаимоотношенията ѝ с Google са „като на малък брат към по-голям брат", каза Каланик под клетва в съда, а Пейдж и старши вицепрезидентът на Alphabet Дейвид Дръмънд са били нещо като ментори на по-малко опитния Каланик.

След като Uber разбира, че Alphabet се опитва да навлезе на пазара на споделянето на автомобили – дефакто бизнесът на Uber, стартъпът започва да действа в сферата на автономните автомобили, проект, над който Alphabet работи от 2009 г. насам. Uber е наела 40 експерти от университета Карнеги Мелън, за да създаде собствена лаборатория в Пенсилвания - ход, който е разстроил Пейдж. 

„Той малко се притесняваше и каза: Защо правиш моето нещо? И беше разстроен“, заяви Каланик.

Придобиването от страна на Uber на стартъпа на Левановски Otto само е увеличило враждебността и няколко дни след обявяването на сделката Дръмонд отстъпва мястото си в Борда на директорите на Uber. Спомняйки си суровите чувства на Пейдж, които са се появили при наемането на специалисти от Карнеги, Каланик се е боял, че предстои иск.

Въпреки че е известен със своя горещ темперамент, Каланик запази хладнокръвието си в сряда в съдебната зала и предложи кратки и умерени отговори на адвокатите на Waymo, чиито въпроси бяха съсредоточени върху конкуриращия се характер на Каланик.

Каналик бе принуден да напусне Uber през юни след бурен период на скандали и разследвания. Придобиването на Otto и развитието в сферата на автономните коли се случиха по време на неговото управление.

Каланик заяви, че самоуправляващите се автомобили са екзистенциални за Uber и е на мнение, че Uber ще надмине Waymo. В съда адвокатът на Waymo Чарлз Верховен показа на Каланик текстово съобщение, в което Левандовски му пише „Гледам на това като на състезание, което трябва да спечелим. Второ място е де факто за първия губещ“.

На въпроса дали е съгласен с това чувство, Каланик каза: „Е, за първи път чух тази сентенция моя футболен треньор в гимназията, но – да".

Waymo се стреми да опише Каланик като толкова нетърпелив да подобри бизнеса на Uber с автономни коли, че бързо да придобие Otto и да наеме Левандовски, без да е направил правилна оценка на рисковете. Той е бил разочарован от бавния ход на програмата за самоуправление на неговата компания и е смятал, че Левандовски може да обърне тренда, чуха десетте члена на журито във вторник.

Каланик каза в сряда, че никога не чел доклад за дю дилижънс, изготвен от външна фирма, според който Левандовски е притежавал данни на Google.

Но в свое изказване от миналата година Бил Гърли, инвеститор от Benchmark, ранен вложител в Uber и бивш член на Борда на директорите, каза, че Каланик е заявил, че докладът за стартъпа е „чист". Каланик отрече в сряда това. Гърли също така каза, че Каланик „прекоси линията на измамите и задължението за доверие" при придобиването на Otto.

Като част от сделката с Otto Uber се е съгласил да обезщети Левановски срещу каквото и да е било правно действие, каза Каланик. Той призна, че правната битка сега прави назначаването на Левандовски „не толкова велико, колкото смятахме, че ще е в началото".

Uber не е единствената компания, която се е интересувала от Левандовски – конкурентът Lyft Inc също е направил оферта за закупуването на Otto, свидетелства в сряда Лио Рон, съосновател на Otto и мениджър в Uber. Левандовски е отхвърлил предложението.

В съда на Каланик беше показан имейл от друг изпълнителен директор, в който се заявява, че "факторът X" за придобиване на компанията на Левандовски е „IP" (интелектуална собственост).

Каланик каза, че не си спомня имейла, но не отрича съществуването му. Попитан от адвоката на Uber, Каланик каза, че „изобщо не е наел" Левандовски, за да се докопа до търговска тайна, а Левандовски никога не му казал, че ще му донесе тайните на Waymo. 

Очаква се делото да продължи през следващата седмица. Журито ще трябва да реши дали документите, изтеглени от Левандовски, наистина са търговски тайни, а не общи знания, и дали Uber неправилно ги е придобил, използвал и се е възползвал от тях.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 01:34 | 04.09.22 г.
fallback