Поредно усложнение на отношенията между Alphabet и стартъпа Uber настъпи в четвъртък, след като стана ясно, че CapitalG, инвестиционен инструмент в рамките на Alphabet, ще води инвестиционен рунд за 1 млрд. долара за Lyft, съобщиха компаниите. Партньорът в CapitalG Дейвид Лейли ще се присъедини към Борда на директорите на Lyft. Кръгът все още не е затворен, предава CNBC. За подобна сделка преди над месец писа първоначално и Bloomberg.
Подразделението за самоуправляващи се коли Waymо на Alphabet потвърди по-рано през тази година, че ще бъде партньор на Lyft в проект за самоуправление на автомобили. Стартъпът отбелязва в изявление, че услугата му вече е достъпна за 95% от американското население – спрямо 54% в началото на годината.
Кръгът от финансиране се случва на фона на поредното разпалване на капризната връзка между Uber и Google, отчасти поради съдебно дело между Waymo и Uber. Waymo твърди, че Uber използва част от търговските тайни на Waymo за своите автономни сензори за превозни средства.
Lyft, който в момента е оценен на 11 млрд. долара, все още е много по-малък от пазарния лидер Uber със стойност близо 70 млрд. долара. Новата оценка на Lyft е значително над досегашната, която бе в размер на 6,9 млрд. долара.
Uber също получи пари от Google - 250 млн. долара през 2013 г., като вложението доведе до влизането на Дейвид Дръмънд от Google в борда на Uber. По онова време Google и Uber започнаха да работят заедно над технологията за самоуправление на автомобили.
Но около октомври 2014 г. Дръмънд се оттегли от борда на компанията. Според съоснователя на Uber Травис Каланик Дръмънд е казал: „Google възнамерява да се конкурира с Uber в сферата на споделените пътувания". Сега Дръмънд е председател на инвестиционните поделения на Google - Google Ventures и CapitalG - същото звено, което инвестира в Lyft.
Според New York Times сегашното финансиране е част от подготовката на Lyft за първично публично предлагане.
Компанията вече е провела разговори с инвестиционни банки за IPO през следващата година, твърдят двама души, запознати с дискусиите, които са поискали да останат анонимни, тъй като разговорите са поверителни. Lyft все още не е решила коя банка може да стане основен поемател за първичното предлагане.
„По-малко от 0,5% от пътуванията в САЩ се случват в мрежите за споделяне на пътувания", заяви в изявление, обявяващо сделката, Джон Зимър, президент на Lyft.. "Това създава огромна възможност за най-доброто обслужване на икономическoто, екологичнoто и социалното бъдеще на нашите градове".
Инвестицията на Alphabet ожесточава и без това горещата битка на този пазар.
Uber, която се оценява на почти 70 млрд. долара и е доминиращата сила в индустрията, се бори със скандали, свързани с корпоративната култура и бизнес практиките ѝ. Група инвеститори принудиха Травис Каланик, съосновател на компанията и бивш главен изпълнителен директор, да напусне поста по-рано през тази година. Uber назначи нов началник, Дара Косровшахи, и сега се опитва да се поучи от грешките си, докато преследва целта си да стане публична компания в следващите 18 до 36 месеца. Тя се доближава до сделка за продажба на значителен дял от себе си на SoftBank, японски конгломерат, който ще инжектира около 1 млрд. долара.
Lyft се възползва от серията сериозни провали на Uber през последните месеци, за да полира своя собствен профил. Двете компании са в своеобразна надпревара коя от тях може да стане първа публично дружество. Която и от двете да направи това, най-вероятно ще зададе основа за Wall Street за оценката на публично дружество, управляващо споделени автомобили.
А в опитите си да си осигурят добра възвръщаемост инвеститорите влагат пари в конкуриращи се дружества, създавайки мрачни връзки.
SoftBank, например, също е основен инвеститор в Didi, компания, която някога бе основен конкурент на Uber в Китай и сама по себе си е инвеститор в Lyft. CapitalG е сестринска компания на GV, известна преди като Google Ventures, която е основен инвеститор в Uber.
Тези взаимоотношения се усложняват още повече от съдебния процес между Waymo и Uber.
Но Lyft ще трябва и да балансира в деликатната си връзка с група технологични партньори, с които работи върху технологията за самоуправление. През юли стартъпът представи големи офиси в Силициевата долина за инициативата си "Отворена платформа" - коалиция от производители на автомобили и стартиращи технологични компании, които работят съвместно над софтуер за автономни автомобили. Тази група включва General Motors, Ford и Nutonomy, както и Waymo.
„Споделянето на пътуванията е все още в началните си дни", казва партньорът на CapitalG Дейвид Лейли в изявление. „Очакваме с нетърпение да видим как Lyft продължава своя впечатляващ растеж".