fallback

Мей: Решението на Лондон да блокира Uber e непропорционално

Искам да видя равнопоставеност между частните фирми и нашите прекрасни лондонски таксита, твърди британският премиер

09:05 | 29.09.17 г.
Автор - снимка
Създател

Решението на Лондонския транспортен регулатор да отнеме лиценза на Uber Technologies Inc за дейност от края на месеца е „непропорционално“ и поставя хиляди работни места под риск, заяви британският премиер Тереза Мей.

„Да, има опасения и проблеми за безопасността на Uber, но това, което искам да видя, е равнопоставеност между частните фирми и нашите прекрасни лондонски таксита, нашата велика национална институция", заяви Мей в интервю за BBC. 

"Искам да видя равни условия. Мисля, че една обща забрана на Uber е непропорционална", каза тя.

Лондонският транспортен регулатор (TfL) заяви на 22 септември, че Uber не е в състояние да управлява таксиметрови услуги и реши да не подновява лиценза за дейността му, който изтича в събота. Институцията се позовава на подхода на фирмата да съобщава за тежки престъпления и проверки на пътниците.  

По-рано тази година лондонската полиция съобщи, че Uber, която е подкрепяна от Goldman Sachs и BlackRock, не съобщава или забавя прекалено много информацията за сериозни престъпления, в това число сексуални нападения, а това поставя обществото пред рискове.

Американската компания за пътнически услуги може да бъде изтикана от един от най-важните си световни пазари. Казусът се развива на фона на опитите на новия главен изпълнителен директор да изчисти репутацията на Uber като агресивна компания, създавайки поредица от скандали. 

Главният изпълнителен директор Дара Косровшахи, който е на поста от по-малко от месец, се извини на лондончани за грешките на Uber и заяви, че ще обжалва решението.

Компанията  от Силициевата долина ще може да работи в Лондон, докато процесът на обжалване на лиценза отмине, което може да отнеме няколко месеца.

"С един подпис... това, което направи кметът, поставя под риск 40 хил. работни места и разбира се ... усложнява живота на тези 3,5 млн. потребители на Uber", заяви Мей в интервю, дадено преди началото на годишната конференция на Консервативната партия в неделя.

Съдът ще разгледа жалбата на Uber по отношение на решението на TfL, което бе адмирирано от кмета на Лондон Садик Кан.

Uber, която има 40 хил. шофьори в града, заяви, че работи съвместно с полицията, за да разбере как може да докладва по-добре за инцидентите и предлага да работи с TfL, за да си върне лиценза.

Кан, политик от опозиционната Лейбъристка партия, който критикува често компанията, заяви в понеделник, че е поискал от TfL да бъде на разположение за среща с главния изпълнителен директор Косровшахи.

Припомняме, че експанзията на Uber в Европа бе посрещната с упреци, критики и стачки на таксиметрови шофьори. Някои градове, като Лондон например, приеха добре приложението и дадоха възможност то да се развие, макар и не без завеждането на редица дела. 

Uber навлезе и в България с услугата си UberХ на 9 декември 2014 г. Чрез платформата пътници правеха заявки за споделяне на превоз в рамките на населено място. Шофьорите установяваха контакт и си поделяха част от разходите за използване на личните си автомобили чрез споделеното пътуване. Това обаче предизвика негативна реакция на таксиметровия бранш и антимонополният регулатор забрани приложението. 

В края на септември 2015 г. Върховният административен съд (ВАС) потвърди решението на Комисията за защита на конкуренцията (КЗК), че услугата за превози трябва да "преустанови некоректните практики". Към този момент компанията имаше около 40 хил. потребители в София. 

ВАС се произнесе обаче само процедурно относно незабавното изпълнение на решението на КЗК без да се произнася по съществото на спора. Предстои съдът да разгледа по същество жалбата на Uber срещу решението на КЗК. С други думи, ВАС на практика все още не е решил дали Uber нарушава законите на България, или не.  

В средата на ноември 2016 г. в студиото на Bloomberg TV Bulgaria от компанията коментираха, че решението на КЗК за забрана на операциите на Uber в България нарушава европейската директива за електронни услуги, както и член 56 от договора за ЕС, който не позволява на една държава да ограничава услуги, които се предоставят от фирма от друга държава. 

Припомняме, че през януари 2016 г. в блиц интервю за Investor.bg  генералният мениджър на компанията за България Димитър Радуков заяви, че "Uber има нужда да назначи поне 40-50 инженери в София през 2016 г.". Компанията обяви и че стартира кампания за набиране на софтуерни инженери за разширяване на своя център за разработка на софтуер, базиран в София.

През миналото лято компанията получи сертификат за инвестиция клас А за проект за разширяване на съществуващия си научноизследователски център за разработка и поддръжка на високотехнологичен софтуер. В него тогава работеха над 20 инженери, наети на пълен работен ден. Планът на компанията беше да увеличи персонала до 60 души в рамките на една година. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 17:01 | 09.09.22 г.
fallback