Когато през лятото на миналата година мениджърите на сладкарници „Неделя“ започват да си търсят партньор, който да им помогне да анализират данните и да управляват по-добре бизнеса си, попадат на почти неизвестен дотогава български стартъп – Analytics for everyone – първият аналитичен бизнес, който таргетира малките и средни фирми. Договорът за сътрудничество е подписан през август, а днес Analytics for everyone вече управлява всички 7 сладкарници на веригата в Румъния.
В основата на бизнеса на компаниите за анализ на данни, каквато е Analytics for everyone, е информацията от клиентите им, която те взимат, за да открият за тях нови възможности и да направят неразбираемото разбираемо. Това води до интелигентни решения за бизнеса, ефективни операции и по-високи приходи и печалби.
Аналитичното решение на Analytics for everyone предоставя възможност да се следят историческите данни за продажби на конкретни продукти и да се правят прогнози. По този начин се постига сериозна оптимизация на загубите от няколко пъти, пояснява основателят Христо Хаджичонев.
Тези решения отдавна се прилагат на Запад. Така например една от пекарните на MacDonald’s използва подобен графичен анализ, за да контролира хиляди кифлички, които пече – по цвят, размер и дори разпределение на сусаменото семе. Това позволява незабавно коригиране на изпичането им, за да се получат еднакви кифли и да се намалят отпадъците.
Още при старта на дейността в компанията инвестират фондът Eleven, Impetus Capital, както и частен бизнес ангел. По-късно Impetus препотвърждава ангажимента си, като влага още средства, а сред инвеститорите се нарежда и Уникредит Булбанк. До днес компанията е привлякла около 400 000 евро.
Всъщност анализът на данни, известен още като data analytics, има много по-големи възможности, отколкото прогнозирането на продажбите. Той може да служи дори за своеобразно „кристално кълбо“, с което да се регистрират зараждащи се тенденции и да се прогнозира развитието на вкусовете на потребителите.
Вижте повече в разговора ни с Хаджичонев.