През последните години обемът на цифровите данни, създадени, съхранявани и обработвани в света, расте експоненциално. Всяка секунда правителства и публични институции, компании, асоциации и отделни лица генерират серии от дигитални отпечатъци, които, предвид техния обем, разнообразие и скорост на създаване, се определят като „големи данни“ (big data).
През 2016 г. около три четвърти от компаниите, базирани в Европейския съюз (ЕС) и с екип от поне 10 души, са имали уебсайт, а почти половината използват социални медии. Само 10% от тях обаче заявяват, че анализират и големи данни, съобщава европейската статистическа служба Евростат.
От тези компании, които анализират големи данни, най-популярните източници на анализ са данните за геолокация от преносими устройства, използвани от 47% от бизнесите, и данните, генерирани от социалните медии (45%). Една трета (33%) съобщават, че анализират собствените си големи данни, получени чрез умни устройства и сензори, а 25% са използвали „други източници“.
От страните членки на ЕС, за които има подобна информация, анализът на големи данни се използва от поне 15% от компаниите в Малта и Холандия (по 19%), Белгия (17%), Финландия и Обединеното кралство (по 15%). От друга страна, само 6% от компаниите правят анализ на големи данни в Германия и в Полша, а в Кипър този процент е 3%.
В България 7% от компаниите се възползват от анализ на големи данни.