Отдавна стана ясно, че технологичните компании изцяло промениха корпоративния фронт и изместиха традиционни гиганти като Exxon Mobil и Walmart като компании с най-висока капитализация в света, коментира VisualCapitalist.
Според данни към 11 май 2017 г. петте най-големи компании по пазарна капитализация са Apple (804 млрд. долара), собственикът на Google – Alphabet (651 млрд. долара), Microsoft (536 млрд. долара), Amazon (455 млрд. долара) и Facebook (434 млрд. долара).
Общата им пазарна капитализация възлиза на 2,9 трлн. долара, а заедно отчитат приходи за фискалната 2016 г. в размер на 555 млрд. долара и печалба от 94 млрд. долара.
Въпреки че всички те се намират на върха на „хранителната верига“ на фондовия пазар, компаниите сами по себе си се намират на много различни етапи.
През 2016 г. Apple отчете първия си годишен спад на приходите от 2001 г. насам, но въпреки това компанията отбеляза печалба колкото на останалите четири, взети заедно.
От друга страна Amazon се превръща в машина за приходи с много малък марж, а Facebook е генерирала пет пъти по-голяма печалба въпреки по-слабите си от Amazon приходи.
Всяка една от компаниите е до голяма степен уникална от гледна точка на източниците си на приходите, макар че има известно припокриване.
По-голямата част от приходите на Facebook и Alphabet идват от реклама – съответно 97% и 88%. Apple пък получава 63% от приходите си от iPhone, а още 21% идват от продуктите под брандовете iPad и Mac.
90% от приходите на Amazon се дължат на категориите „Продукти“ и „Медии“. При Microsoft обаче положението е доста разнообразно. Приходите идват от Office (28%), сървъри (22%), Xbox (11%), Windows (9%), реклами (7%), Surface (5%) и други (18%).
Какво се случва, ако обединим приходите на петте компании и ги категоризираме по източник?