Платформата за споделено ползване на автомобили CarAmigo, която е достъпна в България и има офис в София от няколко месеца, ще стартира оперативната си дейност в страната до месец. „В България в момента сме във фаза на предстоящо стартиране, тоест подготвяме колите в платформа, а до месец те ще са достъпни за наематели“. Това заяви съоснователят на стартиралата най-напред в Белгия CarAmigo Тим Гюбел в предаването „Бизнес старт“ с Йоанна Николова по Bloomberg TV Bulgaria.
„Ние не сме конкуренция на таксиметровите шофьори, защото времетрайността на услугата е съвсем различна“, допълни той.
С помощта на стартъпа, създаден в Белгия от международен екип - белгийци, французи и българи, е с негова помощ всички, които не използват автомобила си толкова често, или имат повече от един, като другите са излишни, да могат да го отдават под наем на други лица.
„Нашата фирма предоставя услугата с каско застраховка, както и проверяваме профилите на всичките участници“, добави Гюбел.
„Услугата не позволява да се правят пари, а ви помага да възвърнете разходите по колата“, твърди съоснователят на CarAmigo. „Oт тази гледна точна поне в Белгия на това не се гледа като на приход, върху който трябва да се плаща данък“, допълни той.
„Тук първоначалното набиране на коли премина учудващо по-бързо отколкото в Белгия и към момента имаме към 200 автомобила“, поясни предприемачът.
Според него цената на CarAmigo е с между 30-60% по-евтина от средната цена на подобни автомобили в традиционните rent a car дружества. Също така в CarAmigo има по голямо разнообразие на коли и по-голяма достъпност.
Компанията зад CarAmigo е основаната през декември 2013 г. в Белгия Sharonomy SA. Там платформата има над 550 регистрирани автомобили, ползващите се от над 5 хил. потребители.
Концепцията ѝ се базира на т. нар. „икономика на споделянето“ или споделеното потребление - икономически модел, базиран на един прост принцип: малко използвано или имущество, което по принцип не се ползва, да може да има оптимизирана употреба. То може да бъде споделяно, разменяно, продавано или отдавано под наем, като така акцентът пада върху използването, а не на притежанието. С това концепцията се противопоставя на принципите на консуматорското общество с прекомерното наблягане на собствеността.
Терминът "икономика на споделянето" става популярен през 2010 г. благодарение на книгата „Каквото е мое, е и твое", чиито автор е Рейчъл Ботсман, наричана „женския Папа на икономиката на споделянето“.
Но възходът на тази концепция за потребление стартира със споделянето на апартаменти, предлагани от фирми като Airbnb или Guestoguest, които имат невероятен успех. В последствие се появяват платформи за споделяне на пътувания, такива като Blablacar, Djump или Uber. От няколко години на подобен принцип за споделяне на автомобили между частни лица се появиха и други фирми, първоначално във Франция и Холандия, които имат завиден бизнес успех.
Вижте повече във видеото на Bloomberg TV Bulgaria: