fallback

Професор по финанси оспорва оценката на Uber

Според Асват Дамодаран компанията се оценява на 28 млрд. долара, а не на 62,5 млрд. долара

08:28 | 24.08.16 г. 1
Автор - снимка
Създател

Американският технологичен стартъп Uber вече има оценка, която е по-висока от оценките на 80% от компаниите в индекса S&P 500, но сега професор по финанси от университета Стърн в Ню Йорк оспорва тази оценка.

Според професора по корпоративни финанси Асват Дамодаран се сблъсква с блокада, която пречи на много самозабравили се бизнеси - генерирането на печалба. 

„Разривът е лесен, но правенето на пари от разриви е трудно, а компаниите от сектора за споделени пътувания ще са първият пример от тази моя теза“, казва той в свой блог пост.

„Докато опцията за споделяне на пътуванията вече е налична и ще продължи да расте, компаниите от този сектор все още не са измислили начин да конвертират приходите в печалба. При изказването на това твърдение аз разчитам само на откъслечна информация от съществуващите оскъдни данни на фирмите от бранша, почти всички от които са частни". 

След обработването на някои данни Дамодаран вярва, че истинската оценка на Uber е всъщност малко под 30 млрд. долара, по-малко от половината от 62,5 млрд. долара, на която бе оценена компанията при последния кръг на финансиране.

Но кои са причините, поради които Дамодаран счита, че бизнес перспективите на Uber не са толкова розови, колкото може би изглеждат?

Докато експертът вярва, че Uber и услугите за споделено пътуване ще продължат да растат, макар и по-бавно, той е загрижен за това дали приходите ще последват този ръст. Особено тревожно според него е положението в Китай, където Uber неотдавна продаде бизнеса си на конкурента си Didi Chuxing. „Решението за излизане, дори и да е най-подходящото от гледна точка на самата икономия на пари в брой, ще намали потенциалните приходи в бъдеще", пояснява той.

На другите места, където Uber продължава да работи, често има големи отстъпки за клиентите и други специални промоции. Това е доказателство, че бизнес моделът е предизвикателен, смята Дамодаран. „Смятам, че една значителна част от разходите се комбинира с поддържането на приходите на същото ниво, а не в ръста им", казва той. „В действителност изглежда, че този бизнес модел, който докара тези дружества на такива висини за такъв кратък период от време, е погрешен“.

Дамодаран смята, че младите компании достигат до момент, който той нарича „моментът Бар Мицва“. Тогава фокусът се обръща от просто растеж към уверение, че бизнес моделът може да е печеливш. Според него компаниите от сектора вече достигат този период. „След първоначалния живот, при който инвеститорите лесно се засищат с данни за все по-широка употреба, повече градове, в които се предлага услугата и шофьори, те започват да задават гадните въпроси за това как тези впечатляващи статистически данни ще се превърнат в печалба“.

Uber вече заяви, че на някои свои пазари отчита печалба.

Но има и други предизвикателства. В момента Uber и конкурентите му не считат шофьорите за свои служители, но това може да се промени. Освен това компаниите от сектора постоянно се сблъскват с регулаторни пречки, което увеличава разходите им.

„Решението на Сиатъл да позволи на шофьорите на Uber и Lyft да бъдат обхванати в профсъюз, може да бъде предвестник за подобни събития в други градове и по-високи разходи за двете компании", пише Дамодаран. „От регулаторна гледна точка градовете продължават да създават пречки пред бранша“, пояснява още той.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 07:42 | 13.09.22 г.
fallback