Как най-лесно и бързо може да се влезе в лигата на мултимилионерите? Най-известният начин е да се основе успешен стартъп, както са го направили навремето Марк Зукърбърг с Facebook и Джеф Безос с Amazon. Но сега един 30-годишен маркетинг специалист от Йорк в американския щат Пенсилвания намира още по-прост начин. Той е участвал в онлайн конкурс, в който първа награда е бил пакет от акции в стартъпа Jet.com.
Условието е било да се привлекат възможно най-много хора за членство в сайта за пазаруване jet.com. 30-годишният Ерик Мартин, който работи за компания за санитарно оборудване, решава да инвестира собствени средства. Той вкарва 18 хил. долара в онлайн рекламна кампания и печели конкурса. Отплатата му – 10 хил. акции на Jet.com. По онова време Мартин не е знаел каква е стойността им. Jet.com стартира дейността си едва през 2015 г.
Онова, което Мартин със сигурност не е подозирал – онлайн търговецът, който предлагаше стоки само на своите членове, бе придобит от гиганта в сектора на търговията на дребно Wal-Mart, който заплати сумата от 3,3 млрд. долара.
Още през 2015 г. анализатори предполагат, че делът на Мартин може да се оцени на 10 до 20 млн. долара. В края на 2015 г. обаче Jet.com успява да привлече частно финансиране за едва 1,5 млрд. долара.
И днес самият маркетинг специалист не знае точната стойност на пакета си. „Чувството е прекрасно, наистина е прекрасно“, казва той пред Bloomberg. „Може да ме опишете така – постоянно и редовно хилене“, добавя той.
Със сделката за Jet.com Wal-Mart, най-големият търговец на дребно в света, иска да се подсили за битката за онлайн клиентите. Преди всичко – срещу силния в това направление конкурент Amazon.
Причината за високата сума на сделката може да е отчасти и заради личността на самия основател. Марк Луър е бил служител на Amazon в продължение на две години, след като продава своята предишна компания. С Jet.com Луър искаше да създаде сайт за онлайн шопинг, който да обслужва само своите членове – срещу годишна такса. При това цените на стоките трябва да се движат на ниво под това в Amazon. За да създаде сайта, предприемачът набира първоначално рисков капитал за над 500 млн. долара.
Все още Мартин чака информация за стойността на своя пакет. Но вече обмисля да създаде свой стартъп - Ideadash.com. Това ще е онлайн портал, в който хората могат да споделят идеите си за бизнес и открития, а други да ги осъществяват, като получават дял в проекта. „Обмислям опциите си, но ще имам нужда от време да премисля всичко“.
И въпреки всичко успехът на Мартин не е случаен. Той е направил нещата правилно от гледна точка на инвестирането – поел е риск, но не е инвестирал повече, отколкото е можел да си позволи. Вложил е пари в бизнес модел, който разбира. И след това се е надявал на късмет.