Yahoo Inc. организира търг за портфейл от около 3000 патента, който се очаква да ѝ донесе повече от 1 милиард долара, пише в броя си от сряда Wall Street Journal, позовавайки се на запознати източници.
През последните седмици интернет компанията е изпратила писма до редица потенциални купувачи на патентите, някои от които датират от първичното публично предлагане на Yahoo през 1996 г. и включват първоначалната технология за търсене, казва един от източниците.
Yahoo е поставил краен срок до средата на юни за подаване на предварителни заявки, казва източникът. Концернът е наел Black Stone IP, бутикова инвестиционна банка, която е специализирана в патентните продажби, за да организира търга.
Говорител на Yahoo потвърждава, че компанията проучва възможността за продажбата на около 3000 патента и подадени заявления за патенти. „Това представлява уникална възможност за фирми, работещи в интернет индустрията, да придобият някои от най-напредничавите и основополагащи патенти, свързани с уеб търсенето и рекламата", казва компанията в изявление.
Yahoo стартира патентната продажба в разгара на търга за нейния основен уеб бизнес. Verizon Communications Inc. се счита за водещ претендент, като е предложила поне 3 милиарда долара за интернет активите преди крайния срок за вторичните оферти – понеделник, казва пред The Wall Street Journal запознат източник.
Тази цифра може би е по-ниска от първоначалните оценки за стойността на основния бизнес на Yahoo, който според анализатори може да донесе между 4 до 8 милиарда долара, отчасти защото Verizon не наддава за по-голямата част от най-ценните патенти на Yahoo.
През април Yahoo прехвърли 2 659 патента на отделна дъщерна компания, наречена Excalibur IP LLC, показват данни в американската служба за патенти и търговски марки. Това действие, разглеждано като стъпка към патентни продажби, се случва в същия ден, в който изтече крайният срок за офертите от първия кръг за наддаване за основния бизнес на Yahoo.
Групата с патенти в Excalibur обхваща ключови области като търсения, електронна търговия и онлайн реклама, включително и патент, свързан с технология за съвпадения на реклами, която е в центъра на правния спор между Yahoo и Google. Тази технология, която напасва рекламите на резултатите от уеб търсенето, е разработена от Overture, онлайн рекламна компания, която даде на съд Google през 2002 г. за нарушаване на патентни права, преди да бъде придобита от Yahoo година по-късно. Yahoo и Google уредиха спора извън съда през 2004 г., като Google плати на Yahoo над 300 милиона долара в замяна на получаването на постоянен лиценз за тази технология.
Говорител на Yahoo заяви, че компанията предлага малка група от патенти - 500 американски патенти и над 600 в подадени в САЩ молби - като част от търга за основния си уеб бизнес.
Компанията е поканила стратегически купувачи, фирми за дялово инвестиране, както и инвестиционни посредници, фокусирани върху интелектуална собственост, за да представят оферти, казва източникът на медията. Не е ясно обаче колко страни са заинтересовани.
Alphabet Inc. и Microsoft Corp. са сред най-очевидните потенциални купувачи за патентите на Yahoo, заяви Молин Шах, управляващ адвокат в Envision IP, адвокатска кантора, която е специализирана в патентните дела. Alphabet и Microsoft не са открити веднага за коментари.
През април Шах оцени около 2000 от изпълнимите патенти на Yahoo на около 965 млн. -1,34 млрд. долара на базата на различни фактори, включително на база на историческите приходи за лицензирането на патенти на компанията.
През февруари Yahoo заяви, че проучва възможността за отделяне и евентуална продажба на нестратегически активи, включително патенти и недвижими имоти, които според прогнозите на дружеството може да генерират между 1 милиард и 3 милиарда долара в брой през тази година. Компанията вече набра около 600 млн. долара от патентни продажби и лицензионни такси за последните три години.
Патентните продажби са изключително непредвидими и оценката им често може да бъде надвишена доста в зависимост от това дали за дадените патенти може да се твърди, че са стратегически и може да донесат приходи при съдебни дела срещу други компании.
През 2011 г. Nortel Networks Corp. продаде група от патенти за безжични технологии за 4,5 милиарда долара на група от участници в търга, включително Apple Inc., Microsoft Corp, BlackBerry, EMC Corp. и Sony Corp. Сделката маркира една от най-горещите тръжни битки с формирането на т. нар "rockstar consortium" срещу Google Inc., който беше водещ кандидат за патентите, първоначално предлагайки около 900 милиона долара за същия набор от патенти.
Когато Eastman Kodak Co. предложи за продажба своето портфолио от патенти, покриващи цифровата фотография и уеб базирани фото приложения, се очакваше подобен ожесточен търг. Компанията използваше патентите си да съди редица технологични компании. Таксите от лицензиране от патентите генерираха 1,9 млрд. долара приходи за Kodak от 2008 г. до 2010 г. Докато търгът привлечени редица нашумели технологични компании, като Apple и Google, портфейлът в крайна сметка се продаде само за 525 млн. долара на специализираната в придобиване на патенти Intellectual Ventures LLC.
От началото на годината Yahoo търси купувач за своя основен бизнес - търсачката, електронната поща, спортните и новинарските сайтове. Целта е компанията да се отърве от всички дейности с изключение на инвестициите в китайския онлайн гигант Alibaba. След това Yahoo ще бъде само една чисто финансова инвестиционна компания, а акционерите ще могат да продадат акциите си в Yahoo (т.е. всъщност дела в Alibaba), без да плащат данъци, което би било нужно при директна продажба на Alibaba и връщане на печалбите в Америка.
През февруари големият агресивен активистки хедж фонд Starboard Value, който притежава 1,7 на сто от американския онлайн ветеран, започна т. нар. прокси война в опит да смени целия борд, като номинира деветима директори за борда на компанията. През април стратегията му се увенча с успех, като изпълнителният директор на Starboard Value LP Джефри Смит и трима независими, но асоциирани към него директори, бяха приети за част от Борда на Yahoo.
Verizon Communications планира да отправи оферта от 3 млрд. долара за основния бизнес на Yahoo в рамките на втория кръг за подаване на предложения към компанията, пише Wall Street Journal, позовавайки се на източници, запознати с въпроса.
Компанията за частно инвестиране TPG също се очаква да отправи вторична оферта преди изтичането на крайния срок в понеделник, допълва изданието. През миналия месец Ройтерс писа, че Verizon работи заедно с инвестиционна банка по оферта за основните активни на Yahoo.