Образованието в България отдавна има нужда от по-интерактивен, по-интересен и по-предизвикателен начин на преподаване, за да могат децата както да си изградят навици за учение, така и да превръщат знанията по всеки предмет в практически умения.
Търсейки решение именно на този проблем, преди три години започва проектът Прознание – една от първите български интерактивни уеб платформи за преподаване, която вече предлага уроци за допълнителна подготовка по учебното съдържание на деца от предучилищна възраст до 12 клас. Уроците на Прознание се провеждат във виртуална класна стая, по авторска методика за дистанционно преподаване и с жива видео-конферентна връзка в реално време.
„Целта на виртуалната класна стая Прознание е децата да се чувстват комфортно и да учат с желание“, коментира Вероника Козарева, директор „Учебни дейности“ в Прознание. „Можем да кажем, че постигнахме една уникална за България комплексна услуга, която съчетава предимствата на технологиите и образователните практики“.
Виртуалната класна стая Прознание е онлайн „място“ за среща между ученици и учител, което предоставя множество инструменти за преподаване в подкрепа на осмислянето на материала - визуално и видео съдържание, както и графики, линкове, допълнително файлове. Групите обикновено са с максимум 6-9 ученика.
Това е допълнителна подготовка, която е свързана с практически упражнения на наученото в училище и се надгражда, за да отвори нови хоризонти пред учениците. Авторската методика за преподаване е създадена в сътрудничество с преподаватели от СУ „Св. Климент Охридски“ и се оказва ключ към увлекателното поднасяне на уроците с помощта на технологиите.
„Идеята още отначало беше виртуалната класна стая да бъде лесна за използване от 4-5 годишни деца до хора над 60-годишна възраст с неголеми компютърни умения“, обяснява Добрин Стоянов, мениджър „Софтуерно развитие“. Именно заради това са направени множество тестове и проби на платформата, като накрая се оказва, че децата на 4-5 години се справят много по-бързо от възрастните и в рамките на няколко минути сами се ориентират в средата.
Платформата няма нужда от допълнителна инсталация – всичко се случва онлайн, като са нужни единствено интернет връзка, компютър с мишка, камера и слушалки. За да се гарантира сигурността и безопасността на децата, които застават пред камерата, първоначалната регистрация се прави заедно с родител, което означава, че и родителят, и ученикът имат акаунти.
Засега платформата включва уроци по основните учебни предмети в училище и основните образователни направления в детската градина, коментира Вероника Козарева. „По-нататък планираме да предложим допълнителни курсове, които да развиват социални и комуникативни умения на децата. Също така планираме да пуснем и пробни изпити за подготовка на национални годишни оценявания – матури след 7 и 12 клас“.
Онлайн уроците са преживяване, в което всички участници – ученици и учител обменят идеи, упражняват наученото и се забавляват. В платформата има бяла виртуална дъска, на която всеки може да пише, а учителят има възможност и да споделя екрана си, за да споделя допълнителна информация. Възможно е редактиране на текст едновременно от няколко човека, което е особено полезно в езиковото обучение, изписване на формули за часовете по математика или физика, подготвяне на презентации, качване на файлове – например домашни работи, използване на медии – аудио и видео съдържание, както и стартиране на линкове от YouTube, например.
Част тези функционалности бяха представени с демонстрация на живо. Четирима „ученици“, които внезапно се върнаха няколко години назад в урок по химия в 6-и клас, имаха възможност да рисуват по бялата виртуална дъска докато учителят допълваше разказа си за химичните процеси с видеа на реално случващи се такива. Във всеки един момент учениците имаха възможност да задават въпроси или да поискат лично обяснение отделно от останалите.