Американският концерн за онлайн търговия Amazon даде началото на най-сериозния си опит да нахлуе по-активно на пазара на традиционните вериги супермаркети в Европа, което ги принуждава да променят бизнес моделите си, пише в свой анализ Ройтерс.
Последният пример за тенденцията е обявената сделка между Amazon и четвъртата по големина верига супермаркети във Великобритания Morrisons. Споразумението ще позволи на американския концерн да предлага пресни и замразени храни от Morrisons през своята платформа. Търговската верига има подобна сделка за онлайн продажби с друг концерн – Ocado.
Акциите на Morrisons скочиха с 5%, докато тези на Ocado се сринаха с 10 на сто заради опасения, че сделката увеличава конкуренцията и намалява вероятността някой ден Amazon да купи британската онлайн фирма. Акциите на лидера на пазара Tesco паднаха с 3 на сто.
Аmazon разраства бързо услугата си за доставка на пакетирани стоки Pantry, част от абонаментния премиум план Amazon Prime. В бъдеще компанията може би ще разшири в Европа и услугите си за доставки на охладени, замразени и бързо развалящи се продукти, която обхваща над 20 хиляди артикула в САЩ.
През последните години британският пазар за търговия на храни на дребно се характеризира с жестока конкуренция. Анализатори предупреждават, че навлизането на Amazon може да доведе до още по-силен спад на маржовете на печалба.