Кризата в Yahoo може да се обобщи само с едно число – минус 13 млрд. долара. Толкова ниско борсата оценява основния бизнес на американския интернет концерн според изчисления на технологичния журналист на Bloomberg Мат Ливайн. Като се премахнат някои печеливши участия на концерна и кешовите резерви, Yahoo не струва нищо. Не -по-малко от нищо...
Заедно с Ebay основаната през 1994 г. от Джери Янг и Дейвид Фило компания е може би най-известният изпаднал в криза гигант от Силициевата долина. До владетелите на света Alphabet и Facebook някогашният пионер изглежда като изкуфял дядка без значима цел в живота.
Това, че Yahoo ще закрие до 1700 работни места, едва ли е изненада за някого. Фактът, че шефът на Надзорния съвет Мейнард Уеб сега иска да потърси „допълнителни стратегически алтернативи", обаче вече е изненада. Защото между думите на Уеб се чете нещо друго: Той вече официално предложи Yahoo за продажба.
Бившият гигант в търсенето се предлага за жълти стотинки – това най-вероятно ще е краят на Мариса Майер като шеф на Yahoo. Отмъкнатият от Google топ мениджър не успя да даде нова визия на компанията си.
Какъв всъщност е основният бизнес на Yahoo
Дигиталните модни и технологични списания, които тя стартира, намериха малко читатели. Също така и купената през 2013 г. блог платформа Tumblr не се развива, както се очакваше от Майер: от придобиването за 1,1 милиарда долара Yahoo сега отписва около една четвърт.
Въпреки това все някой накрая ще купи Yahoo. Някой от най-големите мобилни оператори в САЩ, като Verizon или AT&T, или фирма за дялово инвестиране. Дори ако сметката на технологичния репортер Ливайн не е съвсем справедлива, тя пренебрегва някои данъчни ефекти върху продажбата на участия: повече от няколко милиарда долара за основната дейност на Yahoo няма да плати нито един конкурент.
Основна дейност? Просто трябва да отворим yahoo.com, за да идентифицираме най-големия проблем на концерна - неясен бизнес модел. Един напълно претоварен сайт, където можете да намерите новини, имейл, възможност за пазаруване или да разглеждате снимки.
Това са дейности, които повечето хора правят в Google, Amazon или Instagram и все по-рядко в полутехнологичната, полумедийната компания Yahoo. Въпреки че сайтът според компанията за измерване на трафика Alexa все още е петата най-използвана страница в света, компанията печели все по-малко от реклами.
Но създадената някога като „Ръководство за World Wide Web на Джери и Дейвид" интернет услуга е и поучителен пример за сегашните технологични звезди. Който иска да остане на небосклона, се нуждае от силна основна дейност и въпреки това постоянно трябва да се обновява.
Apple се бори с предизвикателството да намери нов източник на дебели печалби след iPhone и спори с Alphabet за титлата „най-ценна компания в света“. Alphabet и Facebook засега успяват най-добре да се справят с микса на лидерство на старите пазари и завладяване на новите пазари.
Като най-голямасоциална мрежа в света и най-мощната търсачка те доминират глобалния пазар на мобилна реклама и прибират милиардни приходи.
А с постоянни сделки те приобщават нови, млади потребители към екосистемата си. Facebook с Instagram и WhatsApp, а Alphabet – с YouTube.
С огромните си кешови наличности алфа играчите на Силициевата долина финансират своите донякъде нереални проекти на бъдещето. С Internet.org например Facebook иска да доставя интернет до всяко кътче на планетата, а Google мечтае все по-смело за автономните автомобили.
В сравнение с тях Yahoo изглежда немощен. По отношение на многообещаващи теми, като виртуална реалност, компанията е абсолютно пас. Разбира се, имаше и сделки, като например любимите на Майер Tumblr или сайта за споделяне на снимки Flickr. И двете общности имат известна значимост, но нито едната от тях не преживя разцвет, откакто е собственост на Yahoo. Камо ли да стане източник на печалба...
Има ли изход?
Единствено участието в горещия китайски стартъп Alibaba от 2005 г. в ретроспекция сега изглежда изключително доходоносно: За 40-процентния дял американците платиха навремето 1 млрд. долара, днес два пъти по-малкото участие е 25 пъти по-скъпо от платената тогава цена за целия дял.
Показателно е обаче, че Майер не напредва и с дълго обмисляната продажба на ценната придобивка. Ако Yahoo продаде иначе откъм съдържателната част напълно чуждия за себе си бизнес, ще трябва да плати данъци за милиарди долари.
От години компанията настоява за пълната продажба. В рамките на една година акциите на Alibaba загубиха почти една четвърт от стойността си заради сътресенията на китайския фондов пазар. Така че времето на добрия шанс за сделка отмина. А с това изчакване Yahoo отново загуби няколко милиарда.
Всъщност... нищо ново за Ya... whoooo?
Повече за високите технологии вижте във видеото на Bloomberg TV Bulgaria