Бързото преминаване на рекламната индустрия към дигитален формат предоставя сериозни ползи за онлайн измамници, което ще струва 7,2 млрд. долара на брандовете тази година спрямо 6,3 млрд. долара през 2015 г., показва ново изследване, цитирано от Financial Times.
Маркетолозите губят пари заради измамни гледания от „ботове“, или автоматизирани компютърни програми, които имитират човешко поведение. Рекламодателите плащат за тези гледания, въпреки че кампаниите реално не са достигнали до предвидените таргет групи.
Проучването на американската Association of National Advertisers, чиито членове заедно харчат по над 250 млрд. долара годишно за маркетинг, и White Ops, разследваща онлайн рекламни измами, отдава ръста на прогнозираните загуби на очакваното 15-процентово повишение на разходите за дигитални обяви тази година.
Разкритията „подчертават нуждата цялата маркетингова екосистема да управлява медийните инвестиции с далеч по-голяма дисциплина и контрол на фона на все по-усъвършенстващите си измамници“, казва Боб Лиодайс, председател на ANA.
Измамите са само един от страховете в рекламната индустрия заедно с блокирането на обяви, прозрачността на купуването в медии и видимостта, т.е. дали обявите наистина се виждат от посетители на сайта.
Използвайки злонамерен софтуер, измамниците поемат контрол над компютри и продават генериран чрез ботове трафик на компании, публикуващи онлайн, които таксуват брандовете, за да показват рекламите им на посетителите – човек или компютър. В други случаи дигиталните реклами се поставят на сайтове, които се разглеждат почти изцяло от ботове вместо от истински хора.
През 2014 г. онлайн кампания на Mercedes-Benz е била виждана по-често от ботове вместо от хора, сочи разследване на Telemetry, британска компания, специализирана в засичане на рекламни измами.
Нивата на гледания от ботове варират от 3 до 37% спрямо 2 до 22% през предишната година.
Според проучването по-скъпи рекламни инструменти, като видео клипове и реклами, таргетиращи определени демографии, са по-уязвими от ботове от средностатистическата онлайн реклама. Причината е, че те „осигуряват по-силен икономически стимул за операторите на ботове да извършват измами“.