Разговаряме с един от водещите експерти по дигитален маркетинг в България – Бисер Вълов, за това има ли формула, която дава решение на един от най-важните въпроси в дигиталното пространство – Как да обвържеш хората и да задържиш интереса им в онлайн средата? Отговорът на въпроса се крие в изграждането на онлайн общности. Ето и част от предпочитаните за тази задача платформи.
Кои са платформите за изграждане на онлайн общности?
Онлайн общност може да се изгради навсякъде, стига да има базови условия. Основният фокус трябва да е върху общуването между членовете вътре, а не да има еднопосочна комуникация. Това е причината фейсбук страниците например да не са истински общности, защото хората са обединени от общ интерес, но почти не общуват помежду си и не се познават. Важна характеристика е и наличието на лидери и разпределението им в роли (общо 5), за които ще си говорим подробно на обучението.
Коя от тях е най-предпочитана от теб?
Използвам предимно Фейсбук. Там основното място за общности са групите, макар че имат сравнително базова функционалност. Предпочитам ги, защото са в среда, където почти всички са седем дни в седмицата и не се налага да посещават отделно място специално за общуването си с общността. С времето това се превърна в огромно предимство.
Можем ли да използваме Facebook групите за бизнес цели и как?
Можем да ги използваме, стига да умеем да управляваме правилно нарастването вътре в групата. Най-сетне настъпва времето, когато бизнесът започва да обръща повече внимание на групите главно заради предимствата им в news feed класирането и безплатната достижимост чрез нотификации към вече присъединилите се членове. Но бизнесът далеч не е наясно как да се възползва – нещо, за което ще говорим в детайли. Искам само да обърна внимание на най-често допусканата грешка – админите да се стремят към създаването на максимално голяма група. Малката ми подсказка е, че управлението на нарастването на една общност е от ключово значение, за да можем след това да я контролираме или използваме за бизнес цел. Защо? Ще разкажа съвсем скоро.
Как да задържим вниманието на потребителите в нея?
Краткият отговор е: с топло посрещане, създаване на навици и пораждане на чести провокации. Вниманието в една общност се задържа по много сходен начин с нормалното човешко общуване, когато отидем на парти например. Ако искаме новият посетител да остане, трябва да го посрещнем по интригуващ начин, да му създадем познати и да му дадем възможността да се включи в дискусии и активности с интересна тематика.
По какви критерии анализираш общността?
Няколко вида са, но основните са свързани със сравнението между началната цел на общността при създаването й и настоящия й профил. Дали е събрала точната аудитория, дали тя взаимодейства активно, какви са темите на дискусиите и т.н. Важно е да се оценят и редица вторични критерии като качество и бързина на модерацията, намеса на админите, активност на членовете, дали има супер потребители и лидери, налични ли са 5-те основни роли в общността, какъв е потенциалът й за развитие и т.н.
Как определяш нейния успех?
Когато е изпълнила целите си, има високо ангажирана аудитория, която общува с ентусиазъм, админите имат съвсем малко работа, супер потребителите са висок брой от членовете... Разбира се, това е само идеална схема с пожелания. Реалните общности постоянно са в движение и преобразуване от едно към друго, така че и да се постигне този ефект, той ще е временен и не означава, че можем да си вземем отпуск от управлението и стратегическото изграждане.
Имаш ли създадена от теб онлайн общност?
Създавал съм доста през различни периоди от живота си. Повечето от тях – временни. Сега изграждам професионална общност около мой проект за хора, интересуващи се от фейсбук маркетинг и част от мой курс по темата. Като цяло общностите са сериозен ангажимент и всяка изисква сериозен ресурс от време и внимание.
Каква би искал да създадеш?
Имам някои идеи, базирани на взаимопомощ между хора, които са влиятелни и талантливи в различни сфери. Но още не е дошло времето.