Технологиите в сферата да обучението и образованието (т.нар. edtech) са поле, което е особено интересно за инвеститорите, защото става дума за огромен пазар, покриващ целия свят. Това заяви по време на дискусиите в рамките на CEEDS’15 by Webit Дмитри Галепин, инвестиционен директор на Runa Capital.
По думите му има хиляди хора, които искат да се образоват, и още много, които дори нямат достъп до образование и трябва да им бъде осигурен такъв.
Същевременно edtech привличат инвеститорите с това, че не изискват толкова високи ресурси, колкото традиционното образование - не е необходимо купуването, опазването и складирането на книги, не са необходими класни стаи, нито прекалено голямо оборудване. Вместо това всичко се случва онлайн.
През последните години особено популярни станаха платформите за онлайн обучение, предлагащи виртуални курсове в различни университети от цял свят, като Coursera. По думите на Сотирис Макритианис, съосновател и главен изпълнителен директор на CBTec/Eliademy, в момента в света има между 40 и 50 млн. души, които учат чрез онлайн курсове, а индустрията тепърва има накъде да се развива.
Ситуацията в Европа
„Докато в САЩ има гиганти в сферата на онлайн образованието, точно като Coursera, в Европа говорим за много по-фрагментиран пазар, изпълнен с културни различия, които до някаква степен се явяват бариера“, посочва Чарлз Макинтайър, съосновател на EdTech Europe. “Въпросът в Европа е как да се обединим в среда, която е изключително фрагментирана”, коментира той. По думите му тази фрагментация може да бъде превърната в предимство за европейските компании. Културното многообразие на континента е особено голямо, ето защо страните трябва да се възползват от него максимално и да го превърнат в свое конкурентно предимство.
“Coursera работи с партньори, на които много разчита. В Европа има страхотни партньори, с които можем да правим бизнес. Предоставят ни се достатъчно добри възможности“, коментира Ханес Клопер, главен изпълнителен директор на Iversity.
Според Сотирис Макритианис САЩ залагат на силен маркетинг, акцентиращ, че техните edtech компании са най-големите и най-добрите, но всъщност пазарът е огромен и има място за нови играчи, които да се докажат.
Новата икономика
Всичко това е свързано с т.нар. икономика на сътрудничеството (collaborative economy), която предполага, че хората са свързани помежду си и си предоставят различни услуги без необходимостта от допълнителен посредник, твърди Сотирис Макритианис. По думите му тази нова икономика е задвижвана от три ключови индустрии - енергетиката, транспорта и интернет услугите.
“Вече говорим за две различни икономики. Не говорим само за банкова система и големи корпорации, а за една нова икономика, която разчита на две важни неща – краудфъндинга (на английски: crowdfunding, от англ. – групово финансиране, б. ред.) и фрилансърите”, допълва експертът.
По думите му в бъдеще може да се очаква хиляди хора да оценяват хиляди бизнес идеи за проекти посредством сайтовете за набиране на средства, през които ще става самото финансиране, което до някаква степен ще изтласка банките на заден план.
“Ще има повече хора, работещи на свободна практика. Ще преминем от икономика с големи компании към система, в която индивуалностите са на преден план”, твърди съоснователят на Eliademy. Според него тази система ще доведе до по-голяма равнопоставеност на хората.