Музикалната стрийминг услуга Spotify ще получи финансиране за седми път. Компанията е напът да набере 400 млн. долара, с което пазарната й оценка ще скочи до 8,4 млрд. долара, споделят пред Wall Street Journal лица, запознати с процесите. Според тях в момента текат преговори за трансакцията с посредничеството на Goldman Sachs.
Сделката ще постави Spotify в челните класации на най-скъпите непублични технологични компании в света. Американската инвестиционна банка Goldman Sachs Group и Държавният инвестиционен фонд на Абу Даби изразяват готовност да инвестират. Освен това музикалната стрийминг услуга води разговори с мениджъри на активи и компании за дялово инвестиране по целия свят, добавят запознатите.
Условията по набирането на финансиране са налице, а процесът би трябвало да завърши през следващите седмици, добавя едно от лицата, пожелало анонимност. Стартъп-ът, основан преди 9 години, вече събра повече от 500 млн. долара от частни инвеститори. Компанията все още не е посочила официална дата за евентуално първично публично предлагане.
Spotify се нуждае от парите, за да поддържа скъпия си бизнес модел за плащане на близо 70% от приходите си под формата на роялти. През януари от компанията съобщиха, че потребителите й, които ползват безплатната услуга, са 45 млн., а други 15 млн. заплащат по 9,99 долара на месец, за да използват услугата, в която няма реклами.
Големите звукозаписни дружества - Universal Music Group, Sony Music Entertainment и Warner Music Group – притежават общо малко под 15% oт Spotify и притискат компанията да се прицели върху потребителите, които са готови да плащат.
Според Spotify обаче безплатните услуги са ключови за привличането на нови потребители и отказва да спре някои от услугите си, ползвани от потребителите, които не плащат.
Spotify трябва да се защитава и от ожесточената конкуренция от страна на Google Play Music, Pandora, Rdio и новата стрийминг услуга на Jay-Z Tidal, например.
При стойност над 8 млрд. долара инвеститорите оценяват Spotify на повече от два пъти стойността на Pandora, чиято пазарна капитализация в момента е 3,5 млрд. долара. И двете компании работят на загуба, тъй като поделят голяма част от приходите си със своите звукозаписни партньори.
Анализаторите на Manhattan Ventures Partners очакват, че през 2014 г. приходите на Spotify ще бъдат за 1,3 млрд. долара, с което компанията се оценява на близо 6,5 пъти приходите.
Spotify се цели в разнообразен кръг международни инвеститори, за да финансира дейността си. Миналата есен Канада се превърна в 58-ата страна, която има достъп до Spotify, а компанията планира навлизане в Япония.
По-рано тази година услугата отложи плановете си за старт в Русия, посочвайки като причини законодателството, касаещо интернет услугите, и слабите икономически условия.
Goldman, Accel Partners, Kleiner Perkins Caufield & Byers, Coca-Cola Co., Fidelity Investments и Wellington Partners пък са сред инвестиралите в Spotify досега.