fallback

40% от онлайн купувачите в България пазаруват редовно

Българските потребители демонстрират 6 различни вида поведение при пазаруване в интернет

19:30 | 31.03.15 г.

40% от онлайн купувачите в България пазаруват редовно, сочи проучване на платформата за сравнение на цени и продукти Pazaruvaj.com.

Българските онлайн потребители демонстрират 6 различни вида поведение, когато пазаруват онлайн, става ясно от проучването.

Най-много българи попадат в групата на „рутинния тип“ – 40% от всички респонденти отговарят на този профил. Най-характерен представител на тази група са мъже от големите градове, с деца, на възраст между 30 и 49 г. Те сърфират в интернет интензивно – почти половината от тях (47%) използват интернет по няколко часа на ден, както от лаптоп (65%), така и от мобилен телефон (50%).

След избора на продукт те веднага преглеждат характеристиките, а после оглеждат за намаления и коментари в сайтовете за сравнение на цени. За почти половината от тези потребители (44%), онлайн покупките се случват няколко пъти в рамките на месец, а предпочитаните артикули са облекло (77%), обувки (75%), мобилни устройства (58%) и развлекателна електроника (52%) – телевизори, конзоли, четци за електронни книги. Следващият най-разпространен тип са „ловците на промоции“, които съставляват 17% от участвалите в проучването. Характерен представител на този тип потребители е жена от големите градове, на възраст между 30 и 49 години, с деца, която води домакинството вкъщи. Почти 50% от тези потребители посочват, че са непрекъснато онлайн през мобилно устройство (64%) и също толкова пазаруват няколко пъти в месеца от електронни магазини.

Интензивното търсене на промоции е основната черта на спадащите към тази група. Те използват поне 3 източника на информация, преди да вземат решение за покупка и се доверяват в най-голяма степен (66%) на сайтовете за сравнение на цените при взимането на решение за покупка. Предпочитаните от тях продукти са дрехи (82%), обувки (81%), книги (63%) и домакински средства (60%). 16% от всички респонденти спадат към типа „приключенски“. Основен представител на този тип потребители са младите жени от градовете на възраст между 18 и 24 г. Групата на приключенски настроените купувачи са най-освободени при онлайн пазаруване. Над 70% от тези потребители използват едновременно лаптоп и смартфон при пазаруването в дигиталната среда.

За тях най-достоверни източници на информация са препоръки от близки и познати (67%) и форумите (62%). Почти всички потребители в тази категория избират доставка на закупените продукти до дома (84%). Почти 60% от този тип потребители използват сайтовете за обяви едновременно да купуват и да продават стоки и вещи.

В категорията „анализиращ“ тип потребител попадат 11% от всички респонденти. Най-характерният представител на тази група е жена от столицата, на възраст между 30 и 39 г. Анализаторите са тези, които сравняват многобройни източници, преди да купят – проверяват почти 4 източника на информация, като предпочитат сайтовете за сравнение на цените (86%), допитват се до познати (67%), форумите (63%) и описанията на магазините (67%).

Приемат всякакви решения за плащане и доставка. "Анализаторите" купуват онлайн главно електроника – мобилни устройства (79%) и компютърни части (73%) и по-рядко модни аксесоари (60%). Любопитно е, че 30% от тях използват своя таблет за пазаруване онлайн.

9% от всички респонденти са „начинаещи“, като техни представители са дамите на възраст от 18 и 24 години, както и тези над 50 години - учещи, пенсионери, домакини. Досега са правили само няколко покупки, като изборът им е включвал най-много 1-2 продуктови категории. През изминалата година тази категория потребители са пазарували онлайн едва 1-2 пъти. Като причина за това потребителите изтъкват предпочитанието си първо да видят стоката и да я изпробват (61%).

За начинаещия тип купувачи цената е решаващ фактор. Залагат на сигурността и често сред покупките им срещаме такива на малка стойност, като билети за различни представления и кино. Начинаещите разчитат на допитване до познати при вземането на решение за покупка (37%)

В категорията на непостоянния тип попадат последните 7% от участниците в проучването. Тук се срещат най-вече дами между 18 и 24, както и над 50 години. Непостояно пазаруващите са потребители, които вече са пазарували многократно и не са начинаещи в онлайн покупките, но го правят предимно при празнични поводи или по-големи прояви.

Резултатите показват, че тези потребители купуват спортна екипировка (47%), мобилни устройства (44%), часовници и бижута (39%). Непостоянният тип потребители се информират от форуми (54%) и сайтове за сравнение на цените (51%). Предпочитан метод за доставка на купените продукти за непостоянния тип потребители са доставката до работното място (69%) и доставката до дома (65%).

Проучването разкрива, че доминиращият пол при българските онлайн купувачи е женският – за всички групи без рутинните потребители. В Румъния във всички групи водещи са мъжете, а в Унгария мъжете и жените си поделят по равно групите.

Оборотът на онлайн търговията в Румъния е логично в пъти по-голям, отколкото в България, въпреки почти еднаквото проникване на интернет (съответно 56 и 55%) и почти еднаквия дял на онлайн потребители (около 55%), тъй като и румънското население надхвърля три пъти българското. В Унгария проникването на интернет е най-голямо (74%), както и делът на онлайн потребителите от населението – 73%. Проучването е проведено през февруари онлайн в три страни от Източна Европа – България, Румъния и Унгария. В България е реализирано чрез онлайн анкета сред 700 потребители. 

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 19:36 | 10.09.22 г.
fallback