fallback

Приходите от интернет реклама в България са нараснали с 10% през 2014 г.

Те възлизат на близо 38 млн. лева, разкрива проучване на IAB

16:15 | 31.03.15 г.

Общите приходи от интернет реклама в България за 2014 г. възлизат на 37,9 млн. лева, което е с 10% повече спрямо предходната година. Това сочи проучване на Interactive Advertising Bulgaria (IAB), което беше представено днес на IAB Forum.

Не са отчетени значителни промени в дяловете на различните типове реклама. И тази година най-голям е делът на дисплейната реклама (86%), който се равнява на 32,4 млн. лева. След нея в списъка на най-предпочитаните интернет реклами се нарежда тази “на клик”, която е отговорна за 7 на сто от приходите. 3% дял имат рекламните и ПР публикациите, а с 2% дял могат да се похвалят обявите и справочниците.

През 2014 г. продажбите на интернет реклами отчитат ръст от 9,6%, което възлиза на 3,3 млн. лева, разкрива още проучването. То показва, че има разширяване на обема на всички типове реклами в интернет, но най-голям ръст отчитат обявите и справочниците. При тях увеличението е с цели 44,7% спрямо предходната година. Въпреки това те остават на четвърто място в списъка за продажбите със своите 725 хил. лева през миналата година.

Ако бъдат разгледани абсолютните стойности, номер едно по ръст е дисплейната реклама, която е генерирала с 2,8 млн. лева повече спрямо 2013 г.

По данни на IAB през 2014 г. един от участниците в проучването отчита приходи от онлайн реклама, поставящи го на първо място с дял от 35 на сто от общите брутни приходи. Вторият в списъка е с дял от 17 на сто, а третият - с 11%.

С 6 на сто нараства общият дял на мобилната и видео дисплейната реклама спрямо 2013 г., като изпреварва мобилната такава. Ръстът на последната е 5%, или 1,6 млн. лева. От своя страна, мобилната дисплейна реклама се радва на ръст на дела си от дисплейната реклама с 1%, което в абсолютни стойности се равнява на почти 163 хил. лева.

През 2014 г. нетните инвестиции в интернет реклама, като се включат данните за Google Search, Facebook и YouTube, възлизат на 49,77 млн. лева. Това е ръст с 18,2% спрямо предходната година, допълват от IAB. За първи път в проучването, което се прави за пета година, са включени данни за Facebook и Google, похвалиха се авторите му.

На първо място по нетни инвестиции в интернет реклама се нарежда дисплейната реклама с 16,04 млн. лева, или 8,24% повече спрямо 2013 г. На второ място се нарежда търсенето в Google, нетните инвестиции в което са достигнали 13,05 млн. лева през 2014 г. За сравнение, през 2013 г. те бяха 10,37 млн. лева. Ръст от цели 32,78% има във Facebook рекламата на годишна база. През миналата година нетните инвестиции в нея са достигнали 9,35 млн. лева, докато за предходната година бяха 7,04 млн. лева.

Проучването включва и данни за инвестициите в YouTube реклама. За 2014 г. те са 6,65 млн. лева, или със 17,24% спрямо предходната. На следващите позиции се нареждат рекламата “на клик” (2,4 млн. лева), обявите и справочниците (620 хил. лева) и други (1,67 млн. лева).

Най-голям е ръстът в нетните инвестиции в обяви и справочници, а след това във Facebook реклама и Google търсене.

Според Василена Топова, директор Бизнес развитие на Investor.bg, ръстът на пазара на онлайн реклама през 2015 г. ще достигне 20%.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:13 | 09.09.22 г.
fallback