Европейските политици се чувстват притиснати от възхода на американските интернет компании и предлагат план как да направят така, че местните компании да играят все по-голяма роля на пазара в Европейския съюз. За целта те създават нови правила, свързани с интернет регулацията, пише Wall Street Journal.
Добавяйки последни щрихи към режима, свързан с опазването на личните данни, Европейският съюз има за цел да установи реален стандарт, с който компаниите ще трябва да се съобразяват, за да могат да продават продукти на европейския пазар.
Надеждата им е, че правилата, като например правото да премахват линковете, водещи към лична информация за потребители, ще помогнат на европейските компании да получат предимство в следващата ера на интернет търговията.
По пътя обаче има много препятствия. Американските технологични компании се притесняват, че други региони няма да последват трудния модел на ЕС. Китай, която има повече интернет потребители, отколкото всяка друга страна в света, е оставена настрана от лобирането на ЕС за правилата за поверителност на данните.
И все пак Ян Филип Албрехт, главният преговарящ в Европейския парламент за новия закон за защита на личните данни твърди, че създаването на подобен стандарт в ЕС и в целия свят би било предимство.
Той и други посочват успеха на ЕС в износа на техническия GSM стандарт за мобилни комуникации през 90-те години. Тази технология в момента е широко използвана от производителите на телефони в Европа, САЩ и Канада. Въпреки че няма международна организация, отговаряща за международните стандарти, властите в Европа се надяват, че хората ще изберат платформи, които гарантират по-голяма защита на личните данни.
„Имаме шанс да повлияем на целия свят“, твърди Джовани Бутарели, лидер на европейския регулатор в сферата. По думите му нараства броят на страните, включително Япония, които следят какво се случва в Европа и са готови да последват примера ѝ. Лобистите в ЕС казват, че американските компании създават нови продукти и услуги, съобразявайки се с правилата, за да избегнат регулаторната несигурност.
Властите в ЕС се опитват да насърчат въвеждането на новия режим. Бутарели посети Вашингтон и Бостън миналия месец, за да представи идеята, а през пролетта се отправя към Силициевата долина, за да обясни предложените правила на технологичните фирми, които според него са показали силен интерес към плановете на ЕС.
Говорителят на Европейската търговска камара Майк Фроуман твърди, че дискусиите между САЩ и ЕС за дигиталната търговия „са били продуктивни“.
„Уверени сме, че ще успеем да намерим начин за увеличаване зачитането на защитата на личните данни от двете страни на Атлантическия океан“, коментира Фроуман.
Новите правила ще изискват потребителите да дават изричното си съгласие преди компаниите да могат да използват личните им данни, което оказва натиск върху онлайн бизнеса да създаде гаранции за защита на данните. Освен това е предвидено и спорното „право да бъдеш забравен“, което позволява на хората да посочват кои връзки към уебстраници да бъдат отстранени, защото съдържат лична информация.
Усилията са част от по-широк план на ЕС да създаде единен дигитален пазар, който обвързва в едно фрагментираните онлайн системи за защита на личните данни в региона, създавайки единен стандарт за неприкосновеност на личния живот в интернет, на авторските права и на правата на потребителите. Подробности за този план се очаква да бъдат обявени през май от Европейската комисия.
Във вторник Гюнтер Йотингер, влиятелният представител на Германия в Европейската комисия, заяви, че Европа се нуждае от по-ясни граници за противодействие на Google, Facebook, Apple и други американски компании, които предлагат интернет услуги и приложения.