Alibaba Group Holding преживява „криза на доверието“, подхранвана от провала ѝ в справянето с нелегалните търговци, фалшивите стоки, подкупите и подвеждащите промоции, използвани в нейните онлайн магазини, твърди китайското правителство.
Унищожителен доклад на Държавната администрация на индустрията и търговията (SAIC) обвини Alibaba, че позволява на търговците да работят без необходимите разрешителни за стопанска дейност, да отварят неоторизирани магазини, които да включват известни марки и да продават фалшиви чанти и вина.
Служителите на Alibaba са получавали подкупи, а гигантът в онлайн търговията не е успял да се справи с оплакванията от страна на потребителите, сочи докладът.
"От дълго време Alibaba не обръща достатъчно внимание на незаконните операции, извършвани в нейните платформи, и не е разгледала ефективно тези проблеми“, допълва текстът. „Alibaba не само е изправена пред най-голямата криза в доверието от създаването си, но също така оказва лошо влияние върху други интернет оператори, които се опитват да работят законно“.
Говорителят на Alibaba Боб Кристи заяви, че компанията не може да коментира веднага въпроса.
Изявление, публикувано в акаунта на Taobao Marketplace (една от платформите на Alibaba) в сайта Weibo, посочва, че компанията подобрява технологията си за борба с фалшификатите и е готова да работи с регулаторите.
Компанията обяви, че ще подаде жалба срещу директора на SAIC Лиу Хунлян, който е водил срещата с представителите на Alibaba през юли, на която са обсъдени тези проблеми.
От Alibaba твърдят, че Хунлян е извършил нарушения по време на процеса на наблюдение, че става дума за „ирационално прилагане на закона“ и достигането на предумишлени заключения чрез използването на неправилна методология, които са довели до непоправими сериозни вреди на Taobao.
Двете телефонни обаждания до пресофиса на SAIC са останали без отговор, посочва Wall Street Journal.
Въпреки че срещата е проведена през юли, докладът не е публикуван досега, за да не повлияе на рекордното първично публично предлагане на Alibaba през септември, посочва правителството. Документът излезе във вторник, ден преди компанията да обяви първите си финансови резултати за тримесечие след IPO-то.
„SAIC сега дава на Alibaba урок и ѝ казва да си знае мястото“, твърди Ли Муджъ, анализатор на Arete Research Service. “Много китайски държавни агенции вероятно не са щастливи с успехите на Джак Ма, с инициативите му във финансовия сектор и с влияние му в ритейл индустрията“.
Alibaba е работила по премахването на фалшификати от сайтовете си, докато разширява бизнеса си в международен план, посочвайки, че е свалила 90 млн. обяви на продукти, които са нарушили правата на интелектуалната собственост. Това се е случило преди първичното публично предлагане на компанията.
Този ход е част от усилията на Alibaba да изгради добра репутация след като стана най-голямата азиатска технологична компания с пазарна капитализация в размер на 254 млрд. долара.
През декември Alibaba обяви, че е похарчила 161 млн. долара от началото на 2013 г. до ноември 2014 г. за борба с продажбите на фалшиви продукти и увеличаване на защитата на потребителите.
Джак Ма, който е най-богатият човек в Китай, миналата седмица обяви, че иска да достигне до 2 млрд. потребители чрез своите уебсайтове.
SAIC заяви, че Alibaba все още позволява продажбата на контрабандни стоки – цигари и алкохол, както и на продукти, които „застрашават обществената сигурност“, включително ножове и устройства за подслушване на телефонни разговори.