„Данък Google” определено се нуждае от дефиниция. Както Испания, така и Великобритания отправиха предложения за въвеждането му, но двете държави имат напълно различни представи за него. Въпреки че името на Google се използва за привличане на внимание, в Европа то е сигнал, че компанията се е превърнала в символ на злото в лицето на американската технологична индустрия, пише Bloomberg.
Испанската версия на дефиницията за „Данък Google" е плащане до Асоциацията на редакторите в ежедневните издания в Испания – организация на медийната индустрия, за правото да публикуват линкове към техни новини.
Това не е първият път, в който Google е атакувана по тази линия. Германия и Белгия отправиха подобни искания, след което компанията отвърна на удара като премахна връзките към съдържанието им. Това доведе до спад в трафика към сайтовете им и медийните групи в двете страни отстъпиха.
В Испания Google опитва по-всеобхватен подход.
„За съжаление като резултат от новия испански закон, ние ще трябва да спрем Google News в Испания. Нека обясня защо. Новият закон изисква за всяка испанска публикация услугите като Google News да плащат, за да показват дори най-малки откъси, независимо дали искат или не. Тъй като Google News не печели пари (ние не показваме никакви реклами на сайта), този нов подход просто не е устойчив“, посочва в публикация в блог Ричард Гинграс, ръководител на Google News.
Както се случи на други места, това вероятно няма да е краят на историята. Google очаква испанските издания да възроптаят срещу закона, а парламентът да го отмени. Американската компания твърди, че се бори за добра кауза – извеждането на преден план на информацията, а не на парите.
Британският „Данък Google” е различен. Той предполага плащания на правителството, а не на лобистка група, и може да струва на Google и други мултинационални компании големи суми за това, което властите в страната определят като избягване на данъци.
Ако една компания е подозирана в това, тя ще бъде таксувана с 25% от печалбата си, което е с 4 процентни пункта повече от стандартната ставка на корпоративния данък.
Посланикът на САЩ във Великобритания Матю Барзън се опита да защити американските компании като Google, посочвайки, че те използват внимателно международните правила, написани, както от американските, така и от британските власти.
"Ние създадохме правилата и те играят по тях“, допълва той. Въпреки това думите му не означават, че правилата не могат да бъдат променени или че сегашните са достатъчно добри.
От друга страна предложението на Великобритания е обикновен случай на данъчна конкуренция. То е опит да се нанесе удар на т.нар. двойна ирландска данъчна структура и да насочи компаниите към схемата, наречена „Patent Box”, която позволява на фирмите да отделят печалбата от интелектуалната собственост и да плащат по-ниски данъци. Ирландия обаче отговаря на удара с програмата „Knowledge Box".
Google и останалите компании ще се борят срещу промените във Великобритания. Същевременно Европа се опитва да раздели системите за търсене на компанията от търговските ѝ дейности. Google обаче има добър мениджърски екип. Успешните ѝ проекти като търсачката, Google News, мобилната операционна система Android и Gmail носят важни ползи на потребителите, а това позволява на компанията да отвърне смело на удара.
И все пак фирмата е атакувана на толкова много различни фронтове, особено в Европа, че имиджът ѝ постепенно започва да ерозира. Това е много по-деликатен проблем, отколкото новият данък.