Водещи онлайн магазини в България изпитват сериозни проблеми от момента на обявяване на рекламната си кампания „Черен Петък”. Според анализ на уеб компанията СтудиоУеб.бг. причините за това са основно в неподготвеност на инфраструктурата за огромния трафик.
Онлайн магазинът на ТехноМаркет, например, изпитва сериозни затруднения, като системата се срива още в четвъртък и дава грешка с надпис HTTP Error 503 Service Unavailable. В официален коментар във Facebook страницата си от магазина заявиха, че се извиняват от създалата се нередност.
Съветът на СтудиоУеб.бг е да се мигрира към по-новите технологии, както е във всички развити онлайн магазини, а именно към облачни технологии и облачни сървъри (Cloud servers). Например финландската компания Rovio Entertainment и нейният онлайн магазин, предлагащ мобилни приложения за забавление и игри от серията AngryBirds, издържа до 10 поръчки в минута.
Сайтът на магазин „Зора“ също е недостъпен в продължение на часове. Сходна е ситуацията с онлайн магазина на PCStore.bg, като в момента сайтът не може да се зареди. Според експертите на СтудиоУеб.бг причината е в капацитета на ползвания от компанията споделен хостинг, който не позволява толкова голям обем трафик и посетители. Технически погледаното, на споделения сървър има разположени минимум 1000 сайта и е невъзможно да мине кампания с толкова добри първоначални прогнози като Black Friday, поясняват специалистите.
Онлайн магазинът на Technopolis също се сблъсква с проблеми. В момента там има специална статична страница, която рекламира кампанията, а по-рано се появяваше съобщение за грешка, че страницата не е достъпна.
Експертите на „СтудиоУеб“ отличават онлайн магазина на eMag.bg. „При тях рекламната кампания е много добре организирана и преминава през всички етапи за подготовка на потребителите. Технически също изглеждат доста добре от гледна точка на ИТ инфраструктура, тъй като са се спрели на широко използвания Nginx сървър и собствена ИТ инфраструктура, намираща се обаче в Румъния”, коментират експертите.
Междувременно от анализ на международния портал offers.com, цитирано от списание Time, стана ясно, че докато Поколението Z (родени след 1996 година) има най-силен интерес към технологичните решения, то потребителите от Поколението Y ще са най-активните потребители в четвъртия петък от ноември. Това се дължи най-вече на комбинацията от силна свързаност с технологиите и добра платежоспособност.
Очаква се две трети от хората на възраст между 18 и 34 години да започнат празничното пазаруване днес. Данните се потвърждават и от проучване на американския търговец Hhgregg, според което 63% от представителите на Поколението Y (родените през 80-те) ще пазаруват усърдно по време на “черния петък”, докато това ще направят само 40% от по-старото поколение X (родените между 60-те и 70-те). „Ако сте социално насочени, открити, отговорни и споделяте информация с тях, те ще обикнат бранда ви и ще го препоръчат на приятели. Шансът за оцеляване и развитие на една компания в сегашните условия е да спечели Поколението Y за съюзник”, казва Александър Кръстев, PR консултант в PRoPR агенция. В България представителите на Y-генерацията в момента наброяват близо 1,8 млн. души по данни на Националния статистически институт. След като завършат университета, бързо започват работа на пълно работно време, наемат и купуват домове и много често спестяват своите доходи.