Към момента в България има над 100 000 регистрирани домейна, а броят на регистрациите през последните три години се е увеличил с над 35%, съобщават от СуперХостинг.бг. Данните са от международно признатия сайт Hostelstats.com.
През 2013 г. броят на хостваните в България домейни е достигнал 92 945, докато през 2012 г. и 2011 г. е бил съответно 87 749 и 78 690. Към 1-ви октомври тази година СуперХостинг.бг хоства 44 882 от домейните, което се равнява на 44,78% от общия пазар.
Реалният брой на домейните всъщност е по-голям, но международните статистики все още не включват данни за домейни от областта „.bg” и не предоставят пълни данни за „.eu”.
„Това е един бързо развиващ се технологичен сегмент, който е запазил възходящите си темпове на развитие дори и в периода на кризата“, коментира управителят на СуперХостинг.бг Методи Дреновски. По думите му това позволява на голям брой малки фирми и стартиращи предприемачи да започнат да развиват бизнеса си наравно с големите компании.
“Според мен една от основните причини за положителната тенденция е нарастването в броя на собствениците на сайтове, които не са технологични специалисти и нямат сериозни ИТ познания. Свидетели сме на все по-широкото навлизане на технологиите от типа „софтуер като услуга“, което улеснява все повече хора да правят бизнес в интернет“ , допълва Дреновски.
По думите му голям брой български сайтове са базирани на отворени и лесни за използване платформи, като WordPress, Joomla, OpenCart, Drupal и други. Причината за това е, че не изискват сериозна инвестиция за създаването на онлайн магазин или фирмен уебсайт.
Дреновски смята, че въпреки досегашния ръст на интернет бранша все още има голям потенциал за развитие. Експертът твърди, че има много свободни ниши и предстои те да бъдат запълнени.
„Фирмите, които сега стартират своето онлайн присъствие, получават сериозно конкурентно предимство пред тези, които все още не са направили тази стъпка. На практика един добре развит уебсайт може да направи една малка фирма в много отношения равностойна на една голяма корпорация, а гъвкавите софтуерни платформи за управление на съдържанието и достъпните възможности за маркетинг в социалните мрежи позволяват на всяка малка фирма или физическо лице да се сдобие с хубав сайт“, посочва още мениджърът.
На 31-ви октомври в Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията били са обсъдени следващите стъпки за старта на домейна “.БГ“ на кирилица, който наскоро беше одобрен от международната организация ICANN. Вече е сформирана работна група, която има за цел да уточни всички стъпки, необходими за предприемане, така че домейнът да заработи.
„Вярвам, че до шест месеца можем да имаме нов работещ български домейн. Все още е рано да се правят прогнози за цената му, но се очаква тя да е разумна за българския пазар. Според оптимистични прогнози през първата година може да се очаква регистрацията на около 4000 „.БГ“ домейна““, твърди управителят на СуперХостинг.бг Любомир Русанов. В момента най-продаваните нови домейн имена в България са домейните „clothing”с 9,98% от регистрациите. След тях се нареждат „guru” и “kitchen” с 5,73%
Според Русанов новите домейни показват, че интернет браншът става все по-отговорен към малкия бизнес и към специфичните професии. По думите му през следващите години делът на малките бизнес и представителите на свободни професии сред собствениците на сайтове значително ще се увеличи.