С отчета си за третото тримесечие Google разочарова инвеститорите си въпреки ръста на продажбите. Слаби рекламни продажби, високи разходи и по-висока данъчна тежест натежават на финансовия отчет на интернет концерна. В следборсовата търговия след оповестяването на резултатите акциите се обезцениха с около 2%, обобщава Wall Street Journal.
Google увеличава приходите от продажбите си в трите месеца с 20% до 16,520 милиарда долара. Анализаторите очакваха обаче ръст до 16,6 млрд. долара.
Печалбата пада с 5,3% до 2,81 млрд. долара, или 4,09 долара на акция. През миналата година Google постигна през третото тримесечие печалба от 2,97 милиарда щатски долара, или 4,38 долара на акция. Тези резултати включват все още подразделението Motorola Mobility, което в момента преминава към китайската Lenovo Group и в баланса се счита за закрит бизнес.
Ако се изключи Motorola и някои други разходи, Google отчита за третото тримесечие коригирана печалба от 6,35 долара за акция. Анализаторите очакваха на тази база обаче печалба от 6,53 долара на акция.
Google е водещата компания в областта на онлайн рекламата, защото неговата доминираща на пазара търсачка предоставя на рекламодателите ценна информация за желанията на потребителите. Това доведе до постоянен ръст на приходите и печалбите на Google през последните години. Но компанията същевременно енергично харчи пари, като инвестира в нови бизнес сфери, за да поддържа растежа си.
Високите разходи се отразяват негативно на резултатите и тревожат някои анализатори на Wall Street. Така например, докато продажбите през тримесечието се увеличават с 20 процента, същевременно разходите скачат с 28 процента за същия период. Разходите за научноизследователска и развойна дейност се изстрелват с 46 процента.
Google също така харчи пари за допълнителни центрове за данни, за да продължава да предлага повече съдържание в интернет. Капиталовите разходи през първите девет месеца на годината възлизат на 7,4 млрд. долара - с 45% повече, отколкото през същия период на миналата година, когато те са били в размер на 5,1 милиарда долара.
Броят на служителите нараства бързо. Ако от сметките се изключи Motorola, Google е назначила през третото тримесечие 2980 нови служители. Общо 51 564 души работят за групата.
„Има разминаване между очакванията от страна на много инвеститори и реалността на предприетия от Google растеж на разходите", казва Брайън Уизър, анализатор в Pivotal Research.
Бизнесът на Google с рекламите при търсене остава печеливш, казва Уизър. Но по-скоро стартиралите бизнес начинания се характеризирали с по-ниски маржове на печалба – сред които рекламата на екраните, онлайн видео сайтът Youtube и дългосрочни проекти, като идеята за снабдяване на отдалечени територии с интернет с помощта на балони.
Като реакция на финансовите резултати цената на акциите на Google падна в следборсовата търговия с 2 на сто до 525,90 долара. Преди това в редовната сесия тя вече се обезцени с 3,81%.
Самеет Синха, анализатор в инвестиционната банка B. Riley & Co, подчертава увеличаването на разходите на Google за придобивания и неотдавнашното разширяване на услугата Google Express - услуга, при която дадена поръчана стока се доставя още в деня на поръчката, и която Синха определя като много „капиталоемка“. „Възвращаемостта спада сериозно, такач е краткосрочните маржове могат да бъдат неблагоприятно засегнати", добавя Синха.
През третото тримесечие Google страда и от данъчните си разходи, които са се увеличили с 40 на сто до почти 860 млн. долара. Отписване по отношение на някои патенти на Motorola е променило данъчната ставка, съобщи компанията.
И въпреки че приходите от продажбите са се увеличили, някои анализатори се притесняват. Ако се изключат валутните колебания, приходите на Google биха нараснали с 19% на годишна база. В многобройни предходни тримесечни отчети обаче ръстът на приходите бе над 20%.
Резултатите показват „малко по-бавен ръст от очаквания от нас", казва Стив Уейнстейн, анализатор в ITG Investment Research.
Синха и Уейнстейн посочват умерено растящия брой на платените кликвания върху рекламите на Google.
Google твърди, че през третото тримесечие има със 17% повече платени кликвания, което е значително под ръста от 30 на сто през предходните тримесечия. Анализаторите очакваха през това тримесечие да има с 20 на сто повече платени кликвания.
През третото тримесечие компанията е предприема промени, според които някои кликвания с "ниско качество" са отпаднали, заяви главният финансов директор на Google Патрик Пише в телефонен разговор с анализатори. Тези промени са подобрили обаче цената, която рекламодатели плащат за клик чрез мобилни устройства, каза Пише. Той обаче не пожелава да коментира по-подробно промените.
Кликовете върху собствени на компанията сайтове като Google.com продължават да растат с добри темпове – сега ръстът е от 24%. Но кликовете на реклами на Google, които се появяват на несвързани сайтове, се увеличават само с 2 на сто спрямо предходната година.
Google очевидно омаловажава важността на тези кликове към несвързани сайтове, защото понякога те се класифицират от рекламодателите като безполезни.
От друга страна приходите, които Google събира с всеки клик, и които традиционното спадат, забавят намаляването през третото тримесечие. Тази така наречена цена на клик пада само с 2 на сто на годишна база. А през предходните три тримесечия тя остана на почти еднакво равнище.
Още видео материали може да видите в сайта на Bulgaria on Air