Amazon.com планира да започне да оперира в новата зона за свободна търговия в Шанхай. Това решение ще ѝ позволи да продава повече стоки от чужбина в Китай и ще ѝ помогне да подобри конкурентоспособността си срещу компании като Alibaba Group Holding, пише Wall Street Journal.
Базираната в Ситаъл компания за продажби на дребно посочва, че е сключила сделка с властите в зоната за свободна търговия и ще отвори своите глобални платформи за китайските потребители. Договорът позволява на Amazon да внася в азиатската държава чанти и книги, които обикновено доставя в други страни.
Освен това Amazon ще отвори логистичен склад в страната, за да увеличи износа на стоки, произведени от китайски компании, посочват властите в Шанхай. Този ход ще даде на Amazon по-големи възможности за извършване на трансгранични плащания и за използване на търговската зона за експериментиране с финансови иновации, разкрива изявлението на Amazon.
Компанията се надява, че този ход ще ѝ помогне да увеличи своето конкурентно предимство срещу играчи като Alibaba, която доминира в сферата на онлайн търговията в Китай със своите два големи онлайн пазара. Alibaba притежава част от множеството уебсайтове в азиатската страна, които свързват онлайн купувачите с посредници, които им помагат да си набавят продукти, които иначе не могат да бъдат доставени в страната. Говорителят на Alibaba отказва да коментира темата.
Компанията, която планира да се листне на борсата в Ню Йорк най-рано следващия месец, през 2008 г. пусна онлайн магазина Tmall, който позволява на компании от цял свят да продават директно на китайските потребители. Британският гигант в продажбите на луксозни стоки Burberry, както и технологичният гигант Apple, са сред фирмите, които продават своите стоки, използвайки уебсайта. Alibaba управлява и друг голям онлайн пазар – Taobao, на който милиони независими търговци помагат на китайците да поръчват продукти от чужбина.
Една от главните цели на онлайн търговците в момента е да открият нови начини да привлекат всичките над 300 млн. онлайн купувачи от Китай. От своя страна правителството в страната даде зелена светлина за създаването на зоната за свободна търговия в Шанхай. Въпреки че зоната отваря достъпа до търговията в Китай, властите поставят редица ограничения, което намалява надеждите, свързани с нея.
Не е ясно как зоната за свободна търговия ще се отрази на платежната система на Amazon или на продажбите ѝ в Китай. Говорителят на компанията в страната отказва да коментира темата. Amazon пък не разкрива подробности в изявлението си и не дава информация за приходите си в Китай.
Фирмата, която работи в страната от десетилетие, внимателно изгражда присъствието си на тази територия. Според консултантската компания MWPVL компанията разполага с 15 склада в Китай
През май Amazon инвестира 20 млн. долара в китайската онлайн компания Yummy77, като купи миноритарен дял в базираната в Шанхай компания. Целта на този ход е Amazon да разшири обсега на дейността си отвъд стоките за дълготрайна употреба и да предложи на китайските купувачи всичко – от пресни плодове до морски дарове, както и пакетирани храни.
Amazon прави доставки в около 3000 градове и райони на Китай. Освен това се опитва да накара повече китайски читатели да използват нейните електронни четци Kindle, а в края на миналата година започна да тества и своите облачни услуги в страната.
Ръководството на Amazon твърди, че инвестициите в Китай и Индия допринасят за нетната загуба от 126 млн. долара през второто фискално тримесечие на компанията, което приключи на 30-и юни.
Повече за Alibaba вижте в материала на Bloomberg: