Китайският гигант в електронната търговия Alibaba иска да спечели повече луксозни марки на своя страна. За да ги привлече като доставчик на своите страници, интернет гигантът планира да премахне някои предложения от "сивия пазар" в своя списък със сайтове за онлайн пазаруване. Много премиум марки, включително Burberry, се оплакват, че сайтовете са се наводнили с техни продукти с огромни отстъпки. Част от тях били фалшификати. Burberry няма оторизирани дилъри за продажбата на луксозни стоки в Китай, пише Wall Street Journal.
Търговците вероятно са спечелили немалко пари с незаконния си бизнес, тъй като Alibaba е безспорният номер едно в Китай в онлайн търговията. Около 80 процента от оценявания на до 224 млрд. евро пазар за онлайн пазаруване в Китай през миналата година са се случили в двете най-популярни страници на Alibaba.
Производителите на луксозни стоки и Alibaba преследват различни интереси, но неотдавна двете страни сключват компромисно решение - Alibaba ще премахне от своите сайтове сделките от неоторизирани дистрибутори. В замяна на това китайците са поискали от Burberry да отвори собствен онлайн магазин на страниците на Alibaba, твърди информиран източник. Burberry се е съгласил на предложението още през април. Оттогава има страница на Burberry в сайта Tmall, собственост на Alibaba, който е основният онлайн пазар за китайците за големите марки.
Примерът на Burberry е последван и от други. Разговорите с почти 30 други продавачи, представители на марки и анализатори показват, че китайският концерн следва подобен подход и по отношение на други западни марки, включително Estée Lauder.
Alibaba обещава, че веднага след като дадена луксозна марка открие собствен магазин в Tmall, продуктите от неоторизираните дилъри ще изчезнат от тази страница. И продажбте на фалшифицирани стоки в Taobao, големият онлайн базар на Alibaba, също ще бъдат стопирани.
Китайците вероятно искат да привлекат в навечерието на своето IPO в Ню Йорк възможно най-много марки от най-високия клас. A едно разнообразие от луксозни марки може да придаде и на самата Alibaba блясъка, който да привлече допълнителни купувачи, марки и потенциално инвеститори.
Преди Burberry да откри своя магазин в Tmall, повече от 50 неоторизирани дилъра са развивали бизнес на платформата с продуктите на марката. Всички тези продукти са изчезнали от сайта, след като Burberry открива своя магазин там, показва проучване на YipitData по поръчка на Wall Street Journal. През юли обаче двама риселъри на парфюми на Burberry се върнаха към страницата.
Alibaba не вдига много шум. Китайският концерн просто забранява неразрешената продажба на продукти на британската марка на своите страни. В някои магазини групата блокира качването на продукти на Burberry. В същото време компанията проверява по-често дали търговците не използват снимки, за които Burberry притежава авторски права.
“Tmall в момента променя стратегията си”, казва председателят на базирания в Хонконг Pompei Holdings Винсент Уон. Фирмата е специализирана в продажбата на луксозни стоки на ниски цени и наскоро е трябвало да оттегли своите продукти с марка Burberry от магазина си в Tmall. “Ако дадена глобална марка отваря свой собствен магазин, вече няма да можем да предлагаме стоките при нас", каза Уон с разочарование.
Досега много луксозни марки избягваха Tmall. Те се притесняват, че атмосферата на сайта за изгодни сделки, където има 70 000 дистрибутора и често процъфтява полулегалният пазар, ще накърни имиджа им. Но общите приходи на Tmall и Taobao възлизат на 160 мрд. евро, което е повече от общите приходи на Amazon.com и Ebay. Тази пазарна сила не може да бъде пропусната с лека ръка от установените марки.