Всеки, който като тийнейджър през 90-те години е записвал аудиокасети, знае, че те бяха нещо безценно. Фактът, че онлайн гигантът Google придоби музикалната услуга Songza, показва, че талантът за създаване на касети (в случая плейлисти) днес струва най-малко 39 млн. долара.
Първоначалната идея за онлайн радиото беше компютри да избират коя да бъде следващата песен, която да бъде пусната, което означава и привидно безкрайна вселена от персонализирани радиостанции. Pandora се оказа начело на тази вълна в индустрията. В момента услугата е използвана от повече от 75 млн. души, пише BusinessWeek.
Виртуалните диджеи, базирани на алгоритми, са се превърнали в стандарт в повечето подобни дигитални медии. Изборът коя да бъде следващата песен, която да зазвучи е от решаващо значение за музикалните услуги, тъй като смяната се случва средно на всеки три минути. Ограниченията за оставяне на тази функция единствено в ръцете на компютъра са очевидни за всеки потребител на Pandora – плейлистите са изключително предсказуеми.
Songza е доста по-различна. В офиса на компанията в Куинс можете да откриете стая с група хора, които по цял ден правят плейлисти. Някои от списъците с песни се обновяват постоянно, докато други се смятат за завършени в мига, в който са публикувани. Формулата на компанията не е да създава алгоритми, а да използва такива с надеждата да прави сама най-добрите плейлисти към настоящия момент.
Като цяло услугата се опитва да определи какво вероятно прави потребителя в момента и да му предложи песни, които да съответстват на това.
Beats Music има подобна формула, въпреки че разчита на плейлисти, създадени от хора, за които може да сте чували, а не от анонимни хипстъри от Лонг Айлънд. Когато Apple купи компанията за повече от 3 млрд. долара по-рано тази година, тя беше привлечена от не само от музикалните услуги, но и от доходоносния бизнес със слушалки и с известните личности, които стоят начело на бизнеса.
Всичко, което Songza предлага на Google, е способността ѝ да групира песни по начин, по който хората искат да ги чуят.
В музикалната индустрия в момента има все по-силно движение за оставяне на машините на заден план и поемане на контрола обратно от хората. В момент, в който броя на услугите се разширява, изглежда логично вкусът да бъде това, което отличава една услуга от друга. Това е начинът, по който музикалната индустрия винаги е работила.