Както се очакваше, JD.com набра повече средства от очакваното при първичното си публично предлагане (IPO) на Nasdaq – сигнал за засиления инвеститорски интерес към китайските компании за онлайн търговия и то в навечерието на много по-голямото листване на Alibaba, пише Financial Times.
Книжата на JD.com бяха презаписани 15 пъти. Сайтът оцени 93,7 млн. американски депозитарни разписки по 19 долара, което бе над определения ценови диапазон от 16 до 18 долара. По този начин компанията набра 1,8 млрд. долара. Също така сайтът продаде акции на най-голямата интернет компания в Азия Tencent Holdings Ltd.
При своето IPO JD.com бе оценена на около 26 млрд. долара. С набраните средства създателят Ричард Лиу вече е милиардер. Акционерите, които се разделиха с книжата си – самият Лиу и Tiger Global Management, ще получат около една четвърт от парите.
Според Dealogic до момента JD.com е най-голямата китайска компания, която се листва само в САЩ, задминавайки IPO-то на Shanda Games от 2009 г. Но очакванията са, че JD.com бързо ще бъде засенчен от Alibaba. Концернът може да набере поне 20 млрд. долара при борсовия си дебют.
Въпреки че през последните месеци пазарът на първични публични предлагания се охлади, еуфорията около предстоящото IPO на Alibaba свидетелства за повишен интерес към китайската търговска индустрия.
Банка ANZ изчислява, че китайските интернет потребители са достигнали 600 млн. души през 2013 г., а приходите от онлайн търговия са нараснали със 70% средно годишно от 2009 г. до 2012 г. Китай е напът да задмине САЩ и да се превърне в най-големия онлайн пазар в света.
Очакванията са, че до 2015 г. трансакциите при онлайн пазаруването ще достигнат 540 млрд. долара, което дава на Китай 10-процентен дял от общите трансакции в сектора в световен мащаб. Прогнозите са, че до 2020 г. онлайн пазарът на Поднебесната империя ще бъде по-голям от този на САЩ, Великобритания, Япония, Германия и Франция взето заедно.
JD.com и Alibaba извършват различни дейности, но на един и същи пазар. JD.com – отчасти по подобие на Amazon.com, притежава свои собствени складове и продава стоки директно на потребителите, докато бизнес моделът на Alibaba се доближава повече до този на еBay.
Според анализатори връзката с Tencent дава на JD.com предимство пред конкурентите в областта на мобилните продажби. Като част от сделката JD.com получава преференциален достъп до стотиците милиони потребители на популярните приложения на Tencent QQ и WeChat.
През 2013 г. китайският сайт увеличи приходите си с 67%, но все още не е на печеливша територия за разлика от Alibaba. Оптимизмът около перспективите пред JD.com преобладаваха пред липсата на печалба и силно корпоративно управление.
В сряда на Wall Street технологичният Nasdaq Composite се повиши с 0,85 на сто до 4 131,54 пункта. От началото на годината борсовият индекс е почти без промяна. От 1 януари до 21 май той се понижава с 0,28%. За колебливото представяне на измерителя можем да съдим разпродажбите в технологичния сектор, на които бяхме свидетели в началото на април.
Повече за разпродажбите в технологичния сектор, пазара на първични публични предлагания и перспективите пред компаниите можете да разберете от изданието на „Invest/Or?” с гост Валентин Иванов от БенчМарк Финанс, ръководител Международни финансови пазари.
Предаването се излъчва всеки петък от 18 часа, на живо, по ТВ и радио Bulgaria On Air. Водещи са Свилен Колев и Димитър Вучев от Investor.bg