fallback

Google е „подкупил“ Adblock Plus с 25 млн. долара

Рекламният блокировач е получил пари от технологичния гигант, за да пропуска негови реклами

16:21 | 02.02.14 г. 4
Автор - снимка
Създател

„Ad блокърите“ имат ясна задача - те блокират реклама в интернет. Всеки, който при сърфирането се чувства притеснен от изображения, анимации, изскачащи прозорци или текстови реклами, просто си сваля съответната програма, инсталира я и след това сърфира без реклами. Или поне това са обещанията.

Някои реклами обаче блокировчките пропускат въпреки това обещание. Така например при  Adblock Plus, най-широко използваната в света програма за блокиране на реклами, още от края на 2011 г. не се блокират т. нар. "приемливи реклами". Коя реклама е "приемлива", решава стоящата зад Adblock Plus компания Eyeo: тя трябва да бъде дискретна, не трябва да съдържа никакви анимации, звуци и привличащи вниманието изображения.

За да бъде включена в така наречения „Бял списък“ на програмата на Adblock Plus - т.е. списъка на уебсайтове, чиито реклама се посочва, големите компании трябва да си плащат. Според изследване на блогъра Саша Паленберг,  с което FAZ.NET разполага, Google е платила за услугата през миналата година 25 млн. долара (18,45 милиона евро).

Още през юни 2013 Паленберг, който оперира сайта www.mobilegeeks.de отправи сериозни обвинения срещу Eyeo. По думите му компанията оперира "мафиозна мрежа" и слагала интернет страниците на бизнес приятелите си в белия списък, а които не попадат в техния бизнес кръг, могат да купуват мястото си в списъка. Google потвърди по онова време пред  Frankfurter Allgemeine, че е в белия списък и плаща за това. Точно колко пари Google излива над създателите на Adblock Plus, компанията не поясни.

След Паленберг Google не е единствената компания, която плаща за включването си в белия списък. Най-големият онлайн търговец на дребно Amazon и платформата за търгове Ebay заедно са платили около 5 млн. евро. И от Yahoo Adblock Plus е получила пари, но засега не е ясно в какъв обем.

Създателите на Adblock Plus не отричат, че големи компании си плащат, за да попадат в този списък. За блогове и новинарски сайтове обаче това е доста досадно - Adblock Plus подкопава първоначалния бизнес модел на компании като Google, но също така и на блогове и новинарски сайтове, но след това отново пуска реклами по страниците срещу заплащане на известна сума пари. За Google обаче е в интерес да плаща за включване в белия списък: както пише блогът Business Insider, през 2012 г. Google е загубил 887 млн. долара от продажби заради блокирани реклами. От друга страна – тези 25 млн. долара, платени на Adblock Plus, са сравнително малка сума на този фон.

Eyeo обозначава плащанията за включване в белия списък като "обезщетение". Всъщност, поддържането на този бял списък едва ли представлява голямо усилие: Списъкът е просто поредица от уеб страници, домейни, поддомейни и държави окончания. Съответните сайтове трябва само да бъдат копирани и поставени в списъка, описва процедурата Паленберг. Самата Adblocker е програмирана така, че да зарежда актуалния списък на редовни интервали на компютъра на потребителя.

Много по-сложно обаче излежда поддържането на така наречения „черен списък“, тоест списъка с всички филтри, които скриват всички възможни банери в интернет. Този списък според Паленберг е голям 1.19 мегабайта и съдържа 39 998 реда. За сравнение - белият списък е само 231 KB и 4026 реда.

"Adblock Plus не е блокър за реклами, тя блокър за конкуренти“, казва той.  

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 06:16 | 12.09.22 г.
fallback