С доста шумно предварително ликуване Енрике де Кастро започна дейността си в Yahoo. Но сега приказката е към края си, защото бившият мениджър на Google не успя да създаде обрат в рекламния бизнес на компанията. А за неговото заминаване интернет концернът очевидно ще трябва да плати доста пари.
И така – новината се погрижи за смут в Yahoo: главният изпълнителен директор Мариса Майер се разделя с „дясната си ръка“ де Кастро, който досега бе номер две в компанията след нея. Персоналната рокада е скъп прът в колелото на Майер, която се стреми да върне интернет портала обратно към растежа. Де Кастро е един от най-добре платените мениджъри в Силициевата долина, седалището на водещите технологични компании в света. Той ще напусне Yahoo до края на тази седмица, заяви компанията в съобщение. Пакетът с обезщетенията за неговото уволнение може да струва повече от 62 млн. долара, като мениджърът ще получи тази сума в рамките на следващите 4 години. Той има право да получи голяма част от сумата - опции за акции за 20 млн. долара - и в момента на подписване на заповедта за напускане на компанията.
Едва преди година Майер привлече де Кастро от Google. Не съвсем неочакваната, но все пак изненадваща раздяла, хвърля тъмна светлина върху харизматичния главен изпълнителен директор Мариса Майер. От една страна де Кастро беше неин собствен избор и едно от първите и най-известни нови назначения. Малко след като самата тя премина в компанията от Google, привлече в екипа си и рекламния специалист де Кастро.
От друга страна - обявяването на раздялата, или вероятно уволнението, става само няколко дни преди излизането на тримесечните резултати на Yahoo. Като цяло се очаква, че Yahoo отново ще отчете загуби или в най-добрия случай малки печалби в онлайн рекламата, докато конкуренти като Google, Facebook и Twitter отчитат огромен растеж. От встъпването си в длъжност Мариса Майер не успява да върне Yahoo обратно към пътя на растежа.
Де Кастро, рекламният топ мениджър на Yahoo и връзката ѝ с най-големите рекламни агенции в САЩ, бе под огромно напрежение. Той не успя да убеди рекламодателите да харчат повече пари за реклами в уеб сайтовете на Yahoo и мобилните приложения. "Нямаше никакви признаци за обрат в компанията", каза Марк Махони, анализатор в инвестиционната банка RBC Capital Markets. A говорител на Yahoo отказа да коментира обстоятелствата около напускането на де Кастро.
Според източници от компанията обаче от самото начало мениджърът е бил противоречива фигура в концерна. Той е бил силно поляризиран и често е имал открити сблъсъци с Майер, казва вътрешен на компанията източник. Между Майер и де Кастро „след първите два месеца вече възникна напрежение", защото дружеството постигна малък напредък“, спомня си източникът. „Той не донесе растеж на дисплей рекламата, както се надяваше мениджмънтът", казва запознатият със случващото се.
Майер се е колебаела дали да се раздели с мениджъра, и защото „му плати много пари, за да го отнеме от Google" , казва информиран източник.
Според информация на близкия до Wall Street Journal технологичен блог All Things D от края на 2012 г. интернет пионерът се е опитвал дълго време да привлече Де Кастро, като дори още Скот Томпсън – предишният шеф на концерна, се е опитал да назначи специалиста.
Майер е убедила Де Кастро в крайна сметка с много пари: годишната му заплата бе 600 000 долара, а в добавка идват и бонуси. Но преди всичко мениджърът е получил 1 млн. долара в брой като начален бонус плюс разпределени за четири години акции или опции върху акции на стойност няколко десетки милиона долара, става ясно от подадените до американската комисия за търговия с ценни книжа (SEC) уведомления.
Като реакция на съобщението за уволнението цените на акциите на Yahoo паднаха леко в следборсовата търговия с 0,6 на сто до 40,82 долара. През последните дванадесет месеца цената на акциите обаче се удвои.
По-голямата част от тези печалби се дължи обаче от растежа на дела на американския концерн в китайската компания за електронна търговия Alibaba. Според експерти от индустрията в следващите месеци Alibaba може да се осмели да осъществи първично публично предлагане (IPО).
Преди всичко в областта на дигиталната реклама Yahoo не успява да крачи в едно темпо с развитието на индустрията. През миналата година делът на Yahoo от общите приходи от дитигална реклама в САЩ, според фирмата за пазарни проучвания Emarketer, е само 5,8%. През 2012 г. този дял все още бе 6,8%. В контраст, Google повишава своя пазарен дял до почти 40 на сто през 2013 г., а Facebook също расте и сега държи 7,4 на сто.