fallback

Как да печелим пари от личните си данни

Ако Facebook може да печели от информацията ни, защо ние да не можем да направим същото, пита калифорнийска компания

13:20 | 04.08.13 г.
Автор - снимка
Създател
Автор - снимка
Редактор

В последно време не спира да се говори за това как социалната мрежа Facebook печели от личните ни данни. И не само тя. Същото правят Google и LinkedIn, които продават събраната информация за нас на заинтересовани корпорации, или безобидно изпращат реклами, базирани на нашите конкретни интереси. Една калифорнийска компания обаче смята, че ние също можем да печелим, продавайки доброволно информация за личния си живот, като в замяна получаваме отстъпки от услуги или други материални облаги, пише специализираното издание Technologyreview.com. Майкъл Фъртик е изпълнителен директор и съосновател на американския сайт Reputation.com, който смята за съвсем нормално да предлагаме данни за доходите си, например, на авиокомпании, които да ни продават самолетни билети на преференциални цени, или да ни дават точки за лоялност, които водят до нови отстъпки. Идеята на Reputation.com е, че по този начин сами носим отговорност за това какво и на каква цена разкриваме. Поддръжниците на идеята коментират, че има логика в това сам да контролираш информацията, тъй като в момента детайлите около събирането й от организации като Facebook са твърде непрозрачни, въпреки че в Условията за използване са описани подробно. "Движещата сила на този бизнес модел в момента е, че някой взима личната ти информация, без ти да си наясно и изрично да си го упълномощил. Още повече, че същият този някой я предоставя на неизвестни трети лица, които я ползват за бог знае какво," коментира Фъртик. От изказването му става ясно, че той е водил преговори с различни големи компании и техните маркетингови отдели, които проявяват интерес към създаването на "сейф за потребителска информация," както се нарича новата услуга. Засега не е известно каква точно информация ще могат да продават/разменят потребителите, нито за какво ще бъде използвана тя. Ясно е само, че много авиокомпании са харесали идеята и са готови да сътрудничат. "Всички авиокомпании, с които сме говорили, имат желание да предоставят преференциални услуги на редовните си клиенти, за да ги задържат. Те обаче срещат трудности в пресяването на хората, с което ние можем да сме им от полза," допълва Фъртик. Сайтът Reputation.com е основан през 2006 г., след което собствениците му намират инвеститори, наляли 67 млн. долара в проекта. В момента компанията предлага продукти, които помагат на частни лица и компании да намерят информация за себе си в интернет и различни частни база данни. Срещу определено заплащане компанията може да изтрие нежелани записи от информация, което е възможно благодарение на договора, който Фъртик е сключил с някои от водещите компании, търгуващи с данни. Съоснователят на фирмата коментира, че в момента тя има около милион клиенти, което означава, че е наличен достатъчен капацитет, за да се развие новата идея. Фъртик смята, че всичко може да започне от търговия с данни за личния адрес, навиците за пазаруване, професионалната история, както и доходите на клиентите на Reputation.com. Факт е, че Reputation има много по-малко потребители от гигант като Facebook, но според Фъртик данните от неговите клиенти могат да бъдат по-ценни от някакви си кликове върху бутон "Харесвам" в социалната мрежа. Компанията дори разработва софтуер, откриващ конкретни части от персоналната информация на хората, което е допълнителен плюс за хората, имащи интерес към услугата. Питър Фейдър, който е професор в бизнес университета "Уортън" в Пенсилвания и е специализирал в анализирането на информация, остава скептичен към подхода на Reputation.cpom, като според него той не предлага достатъчно, за да задоволи нуждите на потребителите и компаниите. "Въпреки че компаниите често се заблуждават, демографските и други лични данни рядко се оказват полезни," допълва още той. От изказването му става ясно, че информация за клиентско поведение е много по-важна, но компаниите вече разполагат с много от нея благодарение на добре развита комуникация с клиентите си. Колкото до потребителите на услугата, Фейдър предвижда, че твърде малка част от тях би се съгласила активно да управлява и търгува с портфолио от собствената си информация. "Усилията, нужни за управляване на данните, ще са по-големи от ползите, които потребителите ще получат от продажбата им." С твърденията на Фейдър не се съгласява Шейн Грийн, който е изпълнителен директор и съосновател на компанията Personal, която предлага уебсайтове и приложения за съхраняване на лична информация. В момента Personal има по-малко от милион потребители, но Грийн мисли, че броят на тези, които се интересуват от това какво се случва с информацията им, нараства постоянно. Преди време Грийн също планирал стартирането на подобна услуга, каквато сега замислят в Reputation.com, но впоследствие плановете му се променили. Сега Грийн възнамерява да развие инфраструктура, чрез която хората да могат да обменят информацията си избирателно с компания по избор. Той сравнява услугата с начина, по който хората могат от профила си във Facebook да посетят външен сайт. По този начин всеки ще може да контролира количеството информация, което ще е достъпно за съответната компания, както и за какъв период от време.

Всяка новина е актив, следете Investor.bg и в Google News Showcase. Последна актуализация: 08:52 | 13.09.22 г.
fallback