Шест регулаторни органи на страни-членки на Европейския съюз (ЕС) започват общи проверки и преценка на необходимите санкции върху американския онлайн концерн Google. Причината е поредният неуспех на преговорите между тях и компанията, както и нейното неизпълнение на издадените още през есента на миналата година препоръки за подобряване на защитата на личните данни на потребителите, съобщи Bloomberg.
Германия, Франция, Великобритания, Италия, Холандия и Испания започват проверки срещу гиганта в онлайн търсенето. Групата е оглавявана от френската Национална комисия за компютърно и гражданско право (CNIL).
"CNIL уведоми Google за инициирането на процедура по инспекция и че е поставила началото на процедура за съдействие на международни администрации с нейните институционални еквиваленти", обявяват от комисията.
Регулаторните органи изискват компанията да приведе управлението на потребителските данни, които събира, в тон със законите на Европейския съюз. В тази връзка те ѝ предоставиха няколко препоръки със задължителен характер, които Google трябваше да изпълни.
Среща на представители на властите и компанията на 19-и март обаче остава без каквито и да е резултати, а Google не е реагирала на препоръките за своите правила за ползване.
За момента регулаторите не разкриват колко време ще продължат проверките и какви ще са те. Резултатът от тях обаче ще определи дали ще има и какви ще бъдат санкциите, които могат да бъдат наложени на американския концерн. След приключването на проверката всяка страна ще може да наложи собствени санкции.
Британският орган - Information Commissioner’s Office (ICO) заявява пред ZDNet UK, че проверката му е още в самото начало, но се предполагало, че Google нарушава новите директиви. ICO може да наложи санкция в размер на до 500 000 паунда (590 000 евро).
Сумите на глобите заради нарушаване на правото на неприкосновеност на личния живот варират във всяка страна. Във Франция глобата за повторно нарушение е до 300 000 евро. Националните комитети за защита на личните данни обаче се надяват да се създаде глобален пример за справяне с личната информация. Освен Google те изследват и социалната мрежа Facebook.
Новата политика за защита на личните данни на концерна, който заменя около 60 отделни правила, се прилага от март 2012 г. Доставчикът на търсене си запазва правото да комбинира личната информация в различните свои услуги. "Накратко, ние се отнасяме към вас като потребител всички наши продукти, което означава по-опростено, по-интуитивно преживяване на Google", заяви вече подалият оставка директор на Google по въпросите за защита на личните данни Алма Уитън още през пролетта на 2012.
Критиците твърдят, че новата политика позволява на концерна да направи по-точна оценка на своите потребители. Дори ако данните остават анонимни за рекламодателите, защитниците на личната информация се притесняват, че на правителствените агенции ще им е по-лесно да установяват самоличността на даден потребител.
Още в началото на февруари 2012 г. CNIL стигна след предварителен анализ до заключението, че новата политика за защита на личните данни нарушава съответните регламенти на ЕС. В резултат на това ЕС призова Google да се откаже от приемането на новите правила, а концернът отказа това с аргумента, че е информирал предварително и детайлно регулаторите за промените и тогава не е имало абсолютно никакви възражения.