„Добро утро, аз съм човекът на Google, аз ще ви доставя закуската!"
Уебгигантът ще направи още един опит да разшири дейността си в реалния свят. Със своята услуга за доставки в Сан Франциско Google ще носи на клиентите още същия ден покупките им у дома. С тази стъпка търсачката навлиза почти принудително в един бизнес с нисък марж, но и много оспорван. Причината: тя не иска да предаде бизнеса си с електронна търговия без бой на Amazon и Ebay, пише изданието eWeek.
Елегантно облечени шофьори с тениска на Google и пъргави градски ванове с логото на концерна ще обикалят от лятото подбрани клиенти и ще им доставят безплатно онлайн покупки от големите вериги като Target, Walgreens, Staples или Office Depot. Колкото повече партньори, толкова по-добре – рекламира на интернет страницата на Google Shopping Express концернът и активно набира други търговци, които искат да се присъединят към инициативата. За клиентите услугата поне засега ще бъде безплатна.
Първи подобна услуга предложи Amazon. Amazon Prime, която срещу еднократна годишна такса от 79 долара гарантира неогранична безплатна доставка до дома в рамките на два дни, е голям успех за компанията.
Анализаторът от Morningstar Р. Дж. Хотови счита, че тези клиенти на Amazon не са, както често се предполага, разходен фактор, а по-скоро доходоносна перла. Заедно с потребителската организация CIRP (Consumer Intelligence Research Partners) икономистът анализира Amazon Prime. Приносът на тази група клиенти често е „подценен и недоразбран“ от инвеститорите, смята той. Но очевидно изпълнителният директор на Google Лари Пейдж вече го е разбрал.
В края на 2012 г. според Morningstar и CIRP Amazon Prime се ползва от 10 млн. клиенти, а до 2017 г. се очаква броят им да нарасне до 25 млн. Приходите от такси от членство не могат да покрият разходите напълно, но истинската стойност е в готовността за покупки. Premium клиентите харчат на година по около 1 200 долара - два пъти повече, отколкото редовните клиенти на Amazon, а купуват повече и по-скъпи стоки.
Това са данни, които са наелектризирали Google. Влизането в онлайн търговията досега бе увенчано с умерен успех, а Amazon със своите таблети Kindle е основна цел на мобилните онлайн купувачи.
И Ebay разбра стойността на бързите доставки за обвързването на клиентите. В средата на 2012 г. компанията стартира тестове в Сан Франциско с една платформа, с която стоките са доставят в рамките на 1 час. Сега тестовата фаза се разширява до Ню Йорк, Чикаго и Далас, заяви онлайн търговецът по време на среща с анализатори през седмицата.
Според информацията в блога на Google клиентите могат да си изберат различни часови зони за доставка. Стоки, които са поръчани най-късно до 17 часа, трябва да са при клиента не по-късно от 21 часа. Доставките ще стават директно от най-близкия обект на съответната верига. Това елиминира проблема с големите и скъпи логистични центрове и складове, каквито поддържа Amazon.
Крайните цени все още не са фиксирани, каза продуктовият мениджър на Google Том Фололс. Тестерите в Силициевата долина първоначално ще получат шестмесечна безплатна услуга. Предоставянето на услугата, след като бъде бъде разширено в цялата страна, може да означава голям тласък за системата за разплащания Google Wallet.
Цялата търговия на дребно, без продажби на автомобили, в ресторанти и бензиностанции, според изследвания на National Retail Federation ще нарасне в САЩ за годината с 3,4 на сто, докато онлайн търговията ще скочи с между 9 и 12 на сто.