От началото на войната в Украйна много журналисти се изкушават да заемат пропагандни позиции вместо да бъдат дистанцирани и аналитични и това води до спад на доверието към традиционните медии в България. Това мнение изказа доц. Орлин Спасов, медиен експерт и преподавател във ФЖМК на Софийския университет, в ефира на предаването „В развитие“ по Bloomberg TV Bulgaria.
„В контекста на пандемията и войната на Русия в Украйна има множество изследвания, които показват, че навсякъде по света има спад на доверието към медиите. В България ситуацията е дори по-критична, тъй като има данни, че българите вярват повече на социалните мрежи, отколкото на традиционните издания за разлика от средния европеец“, каза доцентът.
Според него на медиите у нас не им е лесно, тъй като това е нова и извънредна ситуация, която представлява изпитание за тях. „Те са изкушени да заемат страна, вместо да се дистанцират и да анализират безпристрастно“.
Спасов е убеден, че това се подклажда и от социалните мрежи. „Виждаме колко силна стана ролята на пропагандата и фалшивите новини“, казва гостът. „Самият бизнес модел на социалните мрежи ги окуражава и те се разпространяват по-бързо от нормалната информация“. Доцентът отбелязва, че „пропагандата може да манипулира и с истински, но пристрастно подбрани факти“. Той предупреждава, че това е опасно и може да доведе до поляризация в обществото и дори радикализация.
„Поляризацията не е нещо лоша сама по себе си – хубаво е да има различни гледни точки. Но е опасна крайната поляризация, която радикализира и в крайна сметка води дори до насилие. За съжаление вече започнахме да виждаме кадри на групи, които стигат до физическо насилие в България по повод на войната между Русия и Украйна“, каза той.
В кои държави поляризацията е достигнала до крайности и целия разговор вижте в сайта на Bloomberg TV Bulgaria.