Американската технологична компания Google години наред е заблуждавала издатели и рекламодатели относно цените и процесите на рекламните си търгове, като е създавала тайни програми, които са намалявали продажбите на някои компании, докато са увеличавали цените за купувачите, става ясно от нови твърдения в съдебен иск, цитирани от Wall Street Journal.
Междувременно Google е прибира разликата между сумата, за която е казала на издателите и рекламодателите, че струва една реклама, и е използвала паричния резерв, за да манипулира бъдещи търгове и да разшири цифровия си монопол, се твърди в новия иск. В документите се цитира вътрешнофирмена кореспонденция, в която служителите на Google заявяват, че някои от тези практики са равносилни на разрастване на бизнеса чрез „вътрешна информация".
Нередактираният иск, подаден в петък в Окръжния съд на Ню Йорк, е изпратен, след като през изминалата седмица федерален съдия постанови, че изменената жалба, подадена миналата година, не може да бъде заведена.
Искът беше подаден за първи път през декември 2020 г., като много части от жалбата са редактирани. Оттогава редакциите са премахнати в поредица от решения, предоставяйки нови подробности за властите, че Google управлява монопол, който вреди на конкурентите в рекламната индустрия и издателите.
Google, част от Alphabet Inc., заяви, че възнамерява да подаде молба за отхвърлянето на иска през тази седмица. Говорител на компанията заяви, че искът е „пълен с неточности и няма правни основания". Той добави, че „нашите рекламни технологии помагат на уебсайтовете и приложенията да финансират съдържанието си и дават възможност на малките предприятия да достигат до клиенти по целия свят. В областта на онлайн рекламата съществува силна конкуренция“.
Начинът, по който се купуват и продават реклами в интернет, е сложен процес, в който Google играе огромна роля като участник и управител на търговете, които определят продажбите. Google притежава доминиращия инструмент във всяко звено от веригата между онлайн издателите и рекламодателите, което ѝ дава уникална власт над монетизирането на цифровото съдържание. Освен това притежава ключови платформи за достигане до потребителите, като например YouTube. В резултат на това конкурентите се оплакват, че технологичният гигант е наклонил пазара в своя полза, което му позволява да печели повече оферти и да ограничава конкуренцията. Изменената жалба и нейните нередактирани подробности имат за цел да осветлят как това се случва на практика.
Искът, заведен от главния прокурор на Тексас Кен Пакстън и към който се присъединяват повече от дузина щати, твърди, че бизнес практиките на Google завишават разходите за реклама, които марките прехвърлят на потребителите в продукти с по-високи цени. В него се твърди също, че Google потиска конкуренцията на конкурентните борси и ограничава възможностите на уебсайтовете за доставка на реклами, като сравнява компанията с банка, която притежава и Нюйоркската фондова борса.
„В нашата изменена жалба подробно се описва как Google манипулира онлайн аукционите за показване на информация, за да накаже издателите, и откровено ги лъже за начина, по който управлява аукционите", каза Пакстън.
В новия иск се посочва, че Alphabet и главният изпълнителен директор на Google Сундар Пичай и този на Meta Platforms Inc. Марк Зукърбърг са подписали бизнес споразумение от 2018 г., за което се твърди, че е гарантирало, че дъщерното дружество на Meta Platforms Facebook ще участва в търгове за реклами и ще ги печели с фиксиран процент. По-рано беше съобщено, че споразумението с кодово име Jedi Blue е подписано от главния бизнес директор на Google Филип Шиндлер и главния оперативен директор на Facebook Шерил Сандберг, предава и Bloomberg.
Щатските прокурори твърдят, че това е незаконно споразумение за определяне на цените. Споразумението е имало за цел да "убие" рекламен инструмент, който е набирал популярност сред издателите и който Facebook е подкрепял, според американските власти.
Google е видяла в ролята на Facebook конкурентна заплаха за доходоносния си рекламен бизнес, твърдят щатите. За да накара Facebook да се откаже от алтернативния инструмент, предпочитан от издателите, Google се е съгласила да предостави на компанията за социални медии предимства в онлайн рекламните търгове, провеждани чрез собствената технология на Google.
Сандбърг е описала споразумението с Google като „стратегически голяма сделка" в имейл, в който е копиран и главният изпълнителен директор на Meta Марк Зукърбърг, се посочва в жалбата, в която се твърди, че ръководителите на Meta са казали на Зукърбърг, че се нуждаят от неговото одобрение, за да продължат със сделката.
Meta, която не е ответник по делото, заяви в изявление, че споразумението с Google е увеличило конкуренцията за рекламни места, което е от полза за издателите и рекламодателите.