Бордът на Walt Disney обеща плавен преход от края на епохата Боб Айгър към новия режим под управлението на главния изпълнителен директор Боб Чапек. В последните часове от мандата на Айгър реалността изглежда доста по-различна, коментира Bloomberg.
И не става въпрос само за пандемията, която спря тематичните паркове, круизните кораби, телевизионните и филмови продукции на Disney само дни, след като Чапек бе повишен миналата година. Организационните промени на 61-годишния главен изпълнителен директор раздразниха редица служители и изпълнителни мениджъри от епохата Айгър масово напускат.
В същото време Wall Street става все по-скептичен, че основната стрийминг услуга на компанията – Disney+, ще постигне целта на Чапек за 260 млн. потребители през 2024 г. Акциите на Disney са поевтинели с 16% тази година, насочвайки се към най-лошото си годишно представяне от 2008 г. насам. Morgan Stanley казва, че акциите страдат от „криза на доверие“.
„Най-големият проблем пред Disney в момента е Disney+”, казва Портър Биб, ветеран медиен консултант. „Това не е печеливш сегмент. Малко е в застой от гледна точка на абонати. И е под въпрос дали можеш да станеш изключително популярна и печеливша стрийминг услуга с герои от комикси, които биват ползвани отново и отново“.
Сянката на Айгър
Чапек трябва да управлява всичко в сянката на Айгър. Като главен изпълнителен директор от почти 15 години Айгър си изгради репутация, правейки големи придобивания, отваряйки тематичен парк в Шанхай и стартирайки Disney+. Това поставя Чапек в трудната позиция да надгради постиженията на предшественика си, докато в същото време налага собствения си курс на компанията.
Бил Смъд, базиран във Финикс паричен мениджър, който притежава акции на Disney от 20 години, наскоро е продал всичките си 191 747 акции. Той смята, че на Чапек ще му е трудно да постигне същата възвръщаемост, както Айгър.
Слагайки собствен отпечатък върху управленската структура, Чапек реорганизира филмовите и телевизионни отдели на компанията, така че големи решения – например дали да се започне даден филм и къде да се излъчва нов сериал – да се взимат от ново подразделение, наречено Disney Media & Entertainment Distribution.
Макар че централизирането на взимането на решения в момент, в който компанията се фокусира върху стрийминга, може да се разглежда като мъдър ход, реорганизацията отнема властта от телевизионните и филмови изпълнителни мениджъри.
В резултат на това редица дългогодишни доверени лица на Айгър напуснаха или планират да си тръгнат, включително главният творчески директор на студиото Алън Хорн и главният комуникационен директор Зения Муча.
В същото време бордът избра Сюзан Арнолд – бивш мениджър в Procter & Gamble и директор в Disney в продължение на 14 години – за председател вместо Айгър. Ходът, макар да съответства на насоките за корпоративно управление на Disney, оставя Чапек с по-малко автономност от повечето му предшественици, защото той няма да заема двата поста.
А оттук нататък?
Чапек представи планове да разшири Disney+, която подобно на конкурентите си трябваше да ограничи телевизионните и филмовите си продукции заради пандемията. Компанията планира да похарчи 33 млрд. долара общо за съдържание тази година, което е ръст от 32%.
Очаква се обаче още мениджъри да напуснат, когато новият главен изпълнителен директор поеме юздите. Чапек заяви, че е щастлив от решението си да централизира взимането на решения за филмовите и телевизионните дейности на компанията.
„Мисля, че това ще бъде един от ключовете за нашия успех в бъдеще“, каза той пред инвеститори на конференция през септември.
Човекът, който е най-опитен с плана за приемственост в Disney отвъд Айгър, е Майкъл Айснър, главният изпълнителен директор на компанията в продължение на 21 години, преди да напусне след битка с борда през 2005 г. Той е абсолютен фен на сегашния управленски екип.
Чапек, казва Айснър, е работил за него в отдела за домашно забавление, където е управлявал пренасочването от продажба на видеокасети на магазини, отдаващи ги под наем, към продажба директно на потребители. Ходът първоначално е намалил продажбите, но в крайна сметка се е отплатил много по-силно, когато милиони семейства са започнали да си правят домашни видеоколекции.
„Той се представи доста брилянтно, управлявайки това“, казва Айснър в интервю. „А на въпроса защо е бил избран, подозирам, че е защото има много опит в работата с нови медии“.
Айгър казва, че още не е сигурен какво ще прави оттук нататък. Мнозина в Холивуд подозират, че ще продължи да прави лични инвестиции, както с бизнеса с веган храни, който купи миналата година. Айснър, който закупи футболен отбор в Англия през 2017 г., му е казал да си купи спортен тим. Айгър казва също, че обмисля нова книга след мемоара си от 2019 г. “The Ride of a Lifetime”, която ще се фокусира върху лидерските решения по време на пандемията.