За разлика от тенденциите в световен мащаб в България темпът на нарастване на рекламните инвестиции остава стабилен и близо три пъти по-висок от глобалния. У нас не се очаква промяна на годишна база с прогноза от 9,5% ръст през 2019 г. спрямо 9,1% през 2018 г., показват най-новите данни от актуализираната прогноза за развитието на рекламния пазар в световен мащаб, които глобалната комуникационна група Dentsu Aegis Network публикува тази седмица.
Запазва се тенденцията дигиталните медии да са основния двигател за растеж на инвестициите, както в световен мащаб, така и у нас. Предвижда се глобално те да нараснат с 11,5% на годишна база през 2019 г., а през 2020 г. да достигнат 45% от общите рекламни инвестиции.
У нас прогнозата е онлайн рекламата да спечели близо една четвърт от общите рекламни инвестиции през 2019 г., а през 2020 г. – да ги надмине. Делът на телевизията в общите рекламни инвестиции през тази година остава 55%. Тенденцията за постепенно и плавно преразпределение на разходите от ТВ към дигитални медии средно с процент – процент и половина на година – най-вече към онлайн видео – ще остане валиден и през 2020 г.
През 2019 г. мобилната реклама и онлайн видеото се превръщат в основните двигатели на ръста на дигиталните медии. Прогнозата сочи, че близо 1/3 от глобалните онлайн инвестиции ще бъдат доставени през мобилна реклама, а в България за втора поредна година тя ще задмине разходите за дисплей, достигайки над 46% от общите дигитални инвестиции. През 2020 г. се предвижда мобилната реклама да отхапе над 50% от онлайн разходите за реклама на пазара у нас.
В доклада се посочва, че ръстът на глобалните рекламни инвестиции за 2019 г. се очаква да достигне 3,6% (вместо 3,8%, каквато беше прогнозата в началото на годината) в сравнение с 4,1% през 2018 г. По-ниската цифра спрямо януарската прогноза, отразява ефекта за индустрията от бавния старт на годината по отношение на икономическия растеж.
Въпреки забавянето на темпа на растеж очакванията са индустрията да възстанови и ускори ръста си до 4,1% през 2020 г. благодарение най-вече на Европейското първенство по футбол, Летните олимпийски игри в Токио и Президентските избори в САЩ.
По-ниската цифра спрямо януарската прогноза се дължи на световната икономическа несигурност, която влияе върху потребителската активност и намалява повече от очакваното ръста на ТВ инвестициите от началото на годината. Прогнозата е растежът да се възстанови през 2020 г. до 4,1% в световен мащаб – почти достигайки нивата на ръст от 2018 г. (4,3%).
Дигиталните медии остават основният двигател на растеж за медийните инвестиции и се очаква техният дял да достигне 41,8% от общите разходи за реклама в световен мащаб през 2019 г. (увеличение спрямо прогнозата от началото на годината).
Онлайн видеото (20,5%) и социалните медии (19,8%) са най-бързо развиващите се дигитални канали, чийто ръст се задвижва най-вече от консумацията им през мобилни устройства. Развитието на 4G и 5G ще играе основна роля за ръста на консумацията на съдържание през мобилни устройства, защото ще позволи много по-бърза обработка на съдържанието за жадния за данни краен потребител, и много повече възможности за предоставяне на иновативно съдържание от страна на брандовете.
Рекламата през мобилни устройства остава най-бързо развиващата се платформа, като се очаква през 2019 г. тя да нарасне с 21,4%. Paid serach също показва непрекъснат растеж и е с най-голям дял в общите дигитални рекламни инвестиции в световен мащаб. Основната причина за това през 2019 г. са нововъведенията от страна на Amazon’s search advertising. Ръстът на инвестициите в телевизия падат по-бързо от предварителните прогнози – през 2019 г. с -0,1%, като през 2020 г. прогнозата е растежът да се възстанови с 0,6%.